۰

10 آموزش فرمان پذیری به سگ

خواسته هر صاحب سگی داشتن یک حیوان خانگی فرمان پذیر است. خواه توله سگ جدیدی به خانه آورده باشید یا سگ مسن تری به فرزندی پذیرفته اید، این یک فرایند چالش برانگیز است. وقت و صبر زیادی برای تربیت یک سگ در هر سنی لازم است و بسته به خلق و خوی و صبوری شما در تربیت او، می تواند دشوار و یا آسان باشد.

برای کمک به شما در این راه، ما 10 نکته مهم برای آموزش فرمان پذیری بیشتر سگ شما را در زیر ذکر می کنیم که ممکن نظر شما را نسبت به روشی که در پیش گرفته اید عوض کند و یا به شمایی که تازه شروع کرده اید کمک می نماید تا روش مناسبی را انتخاب کنید.

ممکن است این باشد که شما تازه در تمرین هستید یا شروع کرده اید اما قبل از ادامه فقط به کمی مشاوره نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که آموزش فرمان پذیری به سگ پروسه ای زمان بر خواهد بود و نیاز به صبر و تمرین مستمر خواهد داشت.

پس از شرح اصول مقدماتی در ادامه روش آموزش چند فرمان ابتدایی و اولیه مانند بشین، بخواب، نه و چند آموزش دیگر را توضیح می دهیم.

آموزش فرمان نه به سگ

برای آموزش  نه به سگ، خوشمزه ترین تشویقی سگ خود را انتخاب کنید. زمانی که سگ شما آرام است و توجه اش به طور کامل به شماست تشویقی را با دست خود به طرف او ببرید و زمانی که خواست آن را بخورد با گفتن نه دست خود را مشت کنید و اجازه ندهید آن را بخورد. سگ ابتدا به بو کردن دست شما می پردازد و شما باید صبر کنید تا او مجددا آرام شود. این فرآیند را 5 بار تکرار کنید و سپس 5 دقیقه به سگ خود استراحت دهید و یک بار دیگر تکرار کنید. توجه داشته باشید که کل جلسه آموزشی برای سگ نباید از 10 تا 15 دقیقه بیشتر باشد چون همانطور که قبلا گفته شد سگ خسته شده و تمرکز و علاقه خود را از دست می دهد.

اکثر سگ ها بعد از 5-10 جلسه ایده را درک می کنند. همانطور که پیشرفت می کنید، متوجه خواهید شد که سگ با گفتن نه به دست شما نزدیک نمی شود و منتظر می ماند. آزمایش واقعی این است که چه زمانی می توان تشویقی را روی زمین قرار داد و گفت نه. ممکن است برای رسیدن به آنجا چند روز آموزش مداوم طول بکشد اما در نهایت سگ شما فرمان مهم نه را یاد خواهد گرفت.

روش هایی برای فرمان پذیر کردن سگ

آموزش فرمان پذیری سگ های خانگی یکی از نکات حائز اهمیت در نگهداری سگ های آپارتمانی و تربیت سگ خانگی میباشد.

1. قبل از به خانه آوردن سگ قوانینی در نظر بگیرید.

قبل از آوردن سگ خود به خانه، لازم است با کل خانواده درمورد اینکه او در خانه شما مجاز به چه کاری هست و چه کارهایی را نباید انجام دهد، صحبت کنید. مانند:

✔ آیا اجازه دارد روی مبل بیاید؟

✔ می تواند به اتاق خواب شما وارد شود و روی تخت شما بخوابد؟

✔ کجا قرار هست بخواد و کجا قرار هست قرار بخورد؟

دلیل تصمیم گیری در مورد این جزئیات کوچک قبل از رسیدن دوست جدید شما این است که شما می خواهید همه افراد خانه چیزهای مشابه را به سگ آموزش دهند. به عنوان مثال، اگر به آنها یاد دهید كه از مبلمان دور بمانند، اما همسر شما در نبود شما به او این اجازه را بدهد، موجب گیج شدن سگ و سخت شدن آموزش فرمان پذیری او می گردد. توجه داشته باشید که سن سگ در فرمان پذیری آن ها موثر است. 

2. برای سگ خود یک اسم دائمی انتخاب کنید.

هنگامی که نامی برای سگ جدید خود پیدا کردید یا از اسمی که قبلاً بر روی آنها گذاشته شده استفاده کردید، مطمئن شوید که به آن پایبند هستید و تا حد ممکن از آن استفاده کنید. هدف در اینجا این است که در هنگام دادن دستورالعمل ها به  آن پاسخ دهد، مخصوصاً وقتی که شما صدایش می زنید و می خواهید هنگام پیاده روی به سمت شما برگردد. هر بار که به او فرمانی می دهید، حتماً از اسمش استفاده کنید و اگر بلافاصله پاسخ داد، به یاد داشته باشید که او را تشویق کنید.

3. آموزش قوانین خانه

آموزش قوانین خانه مهمترین قدم در آموزش فرمان پذیری سگ شما و درک آنها از قوانین خانه است. با گذشت زمان آنها به غذا خوردن در آشپزخانه، خوابیدن روی رختخواب و مهمتر از همه آموزش دستشویی کردن سگ در جای تعیین شده است. تشویق زمانی که این کارها را به درستی انجام داد یکی از مهمترین قسمت های آموزش سگ است.

4. آموزش حرکات نمایشی و فرامین ابتدایی

شروع کار با دستورات اولیه مانند نشستن، دراز کشیدن و ماندن (یا صبر کردن)، شما را قادر می سازد تا سگ خود را مطیع نگه دارید و هنگام دستور دادن به شما گوش فرا دهد. تکرار این دستورات اساسی در خانه و بیرون زمان پیاده روی سگ شما را با انگیزه نگه می دارد و همچنین جنبه های مثبت اطاعت پذیری مانند تشویق شدن و جایزه گرفتن را به او یاد می دهد.

 

5. از تشویقی به عنوان پاداش استفاده کنید.

همانطور که قبلاً هم گفته شد، استفاده از خوراک تشویقی سگ برای پاداش دادن به سگ هنگامی مهم است که فرمان را به درستی انجام داده باشد، مانند رفتن به دستشویی. شما همچنین می توانید از تشویقی مخصوص سگ برای جلب سگها به سمت خود استفاده کنید، مخصوصاً هنگام تمرین هم قدم شدن در پیاده روی. با هر تشویق به موقع و به جا سگ شما بیشتر فرمان مورد نظر را فرا می گیرد.

6. جلسات آموزش فرمان پذیری به سگ خود را کوتاه برگزار کنید.

به خصوص با توله سگ های جوان، تمرکز روی دستورات و دستورالعمل ها برای زمان طولانی می توانند به سرعت کاهش پیدا کنند. برای اینکه آموزش موثر باشد، بهتر است جلسات را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید تا سگ حواس پرت و خسته نشود و میزان یادگیریش کاهش پیدا نکند. بهترین زمان برای سک جلسه آموزش سگ بین 10 تا 15 دقیقه می باشد.

7. از اجتماعی کردن سگ خود غافل نشوید.

همانطور که آموزش انفرادی سودمند است، سگ ها باید تا آنجا که ممکن است با دیگر سگ ها و همچنین آدم ها معاشرت کنند. اجتماعی نگه داشتن آنها به معنای این است که رفتار غیر اجتماعی و حتی تهاجمی نسبت به دیگران نداشته باشند و بازی کردن با سگ ها و آدم ها را یاد بگیرند.

8. در آموزش به سگ خود نظم و پشتکار داشته باشید.

پیوستگی در امر آموزش مهم است. همه افراد خانه باید در این مورد همکاری کنند. اگر سگ را بخاطر رفتن روی مبل مجازات کنید وقتی دیگران در خانه اجازه می دهند این اتفاق بیفتد، سگ نمی داند چرا مجازات شده است، بنابراین به این کار ادامه می دهد.

 

9. هرگز سگ خود را به زور وادار به انجام کاری نکنید.

سگها از طریق تکرار می آموزند و از عکس العمل شما تفاوت رفتار خوب و بد را یاد می گیرند. اگر برای مجازات کردن یا حرکت دادن آنها از نیروی بدنی استفاده می کنید، ممکن است آنها این کار را به عنوان یک رفتار پرخاشگرانه از طرف شما اشتباه بگیرند و فکر کنند که این کار قابل قبول است. همچنین این کار می تواند ترس را در سگ شما ایجاد کند و رفتارهای بد را با سرعت بیشتری تشویق کند. 

بازی با سگ و سرگرم کردن آن ها مزایای بسیاری برای سگ شما دارد. ارتباط برقرار کردن در حین بازی یکی از روش‌های موثر در برقرای ارتباط عاطفی با سگ محسوب می شود. ممکن است سرگرم کردن سگ در خانه برای شما یک چالش باشد.

10. اگر قادر به آموزش سگ خود نیستید از دیگران کمک بگیرید.

اگر با عادت های بد سگ خود مشکل دارید، یا اگر سگ شما پرخاشگر است، همیشه می توانید از یک مربی سگ کمک بگیرید. آنها تجربه بسیار بیشتری در برخورد با انواع مختلف سگ ها دارند و می توانند با سرعت بیشتری رفتار بد سگ را متوقف کنند تا از کنترل خارج نشود.

بعد از طی این مراحل شما و سگ تان آماده هستید تا آموزش فرمان های اولیه را شروع کنید.

آموزش فرمان ول کن به سگ

ابتدا یک اسباب بازی معمولی (اسباب بازی که خیلی هیجان زده اش نکند) به او بدهید. اجازه دهید چند ثانیه بازی کند سپس یک تشویقی که خیلی مورد علاقه اش است به او نشان دهید و زمانی که اسباب بازی را انداخت، تشویقی را به او بدهید. اسباب بازی را از روی زمین بردارید و پشت خود پنهان کنید. این مراحل را چندین بار طی کنید و کم کم در زمان دادن تشویقی، کلمه ای که می خواهید سگ برای رها کردن اشیا یاد بگیرد تکرار کنید مانند ولش کن، بندازش و غیره. به مرور سگ شما بدون نیاز به تشویقی یاد خواهد گرفت با شنیدن این فرمان به حرف شما گوش دهد.

آموزش فرمان بشین به سگ

جلوی سگ خود بایستید و مقداری از تشویقی مورد علاقه اش  او را در دست بگیرید. صبر کنید تا او بنشیند، تشویقش کنید و به او جایزه بدهید. سپس به عقب یا پهلو قدم بگذارید تا او را تشویق به ایستادن کنید. به محض نشستن دوباره به او جایزه بدهید. پس از چند بار تکرار، می توانید هر بار که سگ شما شروع به نشستن کرد کلمه نشستن را به کار ببرید تا با این دستور آشنا شود.

 این مقاله را حتما بخوانید: اهمیت نظافت و بهداشت سگ

 

از آنجاییکه این دستور بسیار شبیه به نشستن است ممکن است آموزش آن کمی سخت باشد. تشویقی را در دست خود جلوی بینی سگ نگهدارید و کم کم آن را پایین بیاورید. برای شروع زمانی که آرنج سگ به زمین رسید تشویقی را به بدهید. با تکرار این آموزش همراه با کلمه بخواب سگ شما فرمان بخواب را یاد خواهد گرفت و در آینده قادر خواهد بود بدون تشویقی هم این کار را انجام دهد.

 

آموزش فرمان وایستا (بمان) به سگ

با سگ خود در یک مکان بشینید یا باستید، یک تشویقی را روی زمین بیندازید و همانطور که قدم به جلو می گذارد تا آن را بخورد، فرمان بمان را بگویید. برای این آموزش باید کلمه ای که می خواهید به عنوان آزاد باش به کار ببرید را نیز به سگ خود یاد بدهید تا بعد از ماندن با گفتن آن کلمه به سمت تشویقی برود و آن را بخورد.

پت شاپ آنلاین شهرپت

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید