۰

بیماری های کیسه مقعدی

دو عدد کیسه مانند در انتهای دستگاه گوارش گوشتخوران وجود دارد. موقعیت دقیق این کیسه ها در انتهای روده بزرگ و ابتدای مقعد است و در ساعت های حدود ۴ و ۸ قرار گرفته اند. محتوای این کیسه ها مایع مانند است و حالت روغنی مانند دارد. رنگ این محتویات زرد لیمویی است. کیسه های مقعدی در هنگام دفع به حیوان کمک می کنند دفع به راحتی انجام شود.

گوشتخواران در طبیعت خام خوار هستند اما زمانی که بصورت حیوان خانگی نگهداری می شوند جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری انگلی صاحب حیوان مجبور است غذا را بپزد و یا از غذاهای مخصوص حیوان استفاده کند. این غذاهای هیچکدام مانند غذای خام قوام لازم هنگام دفع را ندارند. از طرفی حیوانات خانگی فعالیتشان محدود است.

عدم تحرک لازم و تغییرات رژیم غذایی سبب می شود کیسه های مقعدی کارکرد طبیعی خود را نداشته و محتویات این کیسه تخلیه نمی شود.

ماندن محتویات درون کیسه سبب انباشتگی محتویات و محتویات به جای مایع بودن به شکل خمیر در می آیند. رنگ این محتویات از زرد لیمویی به رنگ تیره تغییر می کند.

در صورتیکه سگها دچار اسهال شوند این کیسه ها سریعتر پر می شوند و انباشتگی درون کیسه های مقعدی ایجاد می شود.

گاهی برخی بیماری ها ، بخصوص بیماریهای باکتریایی ، تنبلی دستگاه گوارش ، تروما  و ... سبب عفونت کیسه های مقعدی و آبسه ای شدن این کیسه ها می شوند.

بهترین روش پیشگیری از بیماریهای کیسه مقعدی چک شدن این کیسه ها در معاینه های دوره ای و عمومی است که  در صورت پر بودن باید تخلیه شوند. اگر این کیسه ها بیش از سه ماه تخلیه نشوند بعد از تخلیه ممکن است مقعد ملتهب شده و مشکلاتی را ایجاد کند.

گربه سانان و سگهای نژاد بزرگ بدلیل فعالیت بدنی بالا نیاز به تخلیه کیسه های مقعدی نداشته و بیماری کیسه های مقعدی در آنها نادر است.

 

نویسنده : دکتر مجید ذاکریان ( بورد تخصصی بیماریهای داخلی دامهای کوچک)

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید