۰

10 نکته مهم قبل از به سرپرستی گرفتن و یا خرید گربه

گربه ها موجوداتی شیرین و دوست داشتنی هستند که بسیاری از ما علاقه به نگهداری از آن ها داریم. به سرپرستی گرفتن یک بچه گربه یا گربه بالغ مسئولیتی بزرگ است. به یاد داشته باشید که گربه ها بعد از زندگی کردن در محیط خانه دیگر قادر به ادامه زندگی در خیابان و محیط بیرون نخواهند بود پس قبل از اقدام به خرید و یا قبول سرپرستی گربه از داشتن شرایط نگهداری دایمی او اطمینان پیدا کنید. گربه ها معمولا حدود 15 تا 20 سال عمر می کنند و به شرایط زندگی خود خو می گیرند. بنابراین هرگونه تغییر در محیط زندگی گربه می تواند برایشان همراه با استرس باشد.

۱-    در ابتدا حتما به فکر پیدا کردن دامپزشک برای انجام چکاپ و معاینات روتین گربه خود باشید. همچنین برای مواقع اورژانس باید آدرس و ساعات کار کلینیک ها و بیمارستان های دامپزشکی نزدیک خود را بدانید تا بتوانید در صورت لزوم به موقع به آن ها مراجعه نمایید.

۲-    قبل از آوردن گربه به خانه مطمئن شوید لوازمی که ممکن است به گربه آسیب بزند از دسترس دور نمایید. گیاهان سمی، وسایل تیز، کیسه های پلاستیکی، سیم، نخ و مواد شیمیایی مانند پاک کننده های شیمیایی از جمله این لوازم هستند.

۳-    اولین وسیله ضروری برای گربه ها بعد از غذا، تهیه ظرف خاک مناسب و همچنین خاک با کیفیت است. جایی ساکت و کم رفت و آمد را برای قرار دادن ظرف خاک انتخاب نمایید تا گربه شما دچار استرس نشود و در آن محل احساس امنیت کند. اگر بچه گربه کمتر از 6 ماه را به سرپرستی قبول کرده اید، بهتر است از خاکی استفاده نمایید که کلامپ یا گوله شوندگی کمتری داشته باشد چرا که بچه گربه های بازیگوش عاشق به ریز وبه پاش هستند و معمولا ذرات خاک به دست و پا و یا موهایشان می چسبد و زمان تمیز کردن خود با خوردن آن ها دچار مشکلات گوارشی و یا روده ای می شوند.

خرید خاک گربه

روزانه خاک گربه را به وسیله بیلچه مخصوص تمیز کنید و هر چند وقت یکبار کل خاک را عوض نمایید و ظرف خاک را به خوبی بشویید. گربه ها حیوانات تمیزی هستند و اگر ظرف خاکشان کثیف باشد تمایلی به استفاده از آن نخواهند داشت.

قیمت بیلچه مخصوص گربه

۴-    برای غذا دادن به گربه خود از ظرف های استیل و یا سرامیک با کیفیت استفاده نمایید. گربه ها به آب زیادی نیاز دارند پس ظرف آب آن ها را همیشه پر از آب تازه و تمیز کنید.

خرید ظرف آب و غذای گربه


۵-    از آنجاییکه تغذیه مناسب نقشی مهم در حفظ سلامتی گربه دارد، حتما غذاهای با کیفیت را انتخاب نمایید. بچه گربه  ها عموما هر 3 یا 4 ساعت یکبار در وعده های کوچک و گربه های بالغ روزی 1 تا 2 بار نیاز به غذا خوردن دارند. البته با توجه به شرایط جسمی گربه این مقدار ممکن است تغییر کند بنابراین بهتر است با دامپزشک گربه خود مشورت نمایید.

۶-    لوازم آرایشی بهداشتی مانند شامپو، برس و شانه نقش مهمی در سلامتی پوست و موی گربه شما دارند. حتما برنامه روزانه منظمی جهت رسیدگی به بهداشت و موی گربه خود در نظر بگیرید. نیاز به برس و شانه کشی و استحمام با توجه به اندازه موی گربه متفاوت هست. به یاد داشته باشید که شستشوی بیش از اندازه به پوست و موی گربه آسیب جدی وارد می نماید. اگر گربه تان به شما اجازه شانه کردن موهایش رو نمی هد حتما به آرایشگاه مخصوص حیوانات خانگی مراجعه نمایید. گره خوردن موی گربه می تواند منجر به مشکلات پوستی از جمله قارچ گردد.

انواع شانه و برس مخصوص گربه


۷-    جدا از اینکه هر گربه ای شخصیت منحصر به فرد خود را دارد، همه گربه ها نیازهای اولیه مشخصی دارند که شما به عنوان صاحب یا سرپرست وظیفه برآورده کردن آن ها را دارید. جدا از نیاز به غذا و مراقبت های ابتدایی، گربه ها عاشق بازی کردن هستند. بهتر است در محیط خانه انواع اسباب بازی و سرگرمی های مناسب را برای گربه خود فراهم نمایید و همچنین وقت و زمان کافی برای گذارندن با او در نظر بگیرید.

اسباب بازی گربه

 

۸-    وجود اسکرچر در خانه برای گربه امری ضروری است. طول اسکرچری که برای گربه خود تهیه می کنید باید به اندازه ای باشد که گربه به راحتی با کش آمدن بتواند ناخن های خود را بر روی سطح آن بکشد. 


۹-    اگر قصد دارید به گربه خود اجازه گردش در خارج از خانه را بدهید حتما یک درب تردد گربه نصب نمایید و قلاه گردنی با تگی که مشخصات و شماره تماس شما بر روی آن درج گردیده تهیه نمایید.

خرید درب تردد گربه

به خاطر داشته باشید که بیرون از خانه خطرات زیادی گربه شما را تهدید می کند پس بهتر است با قلاده مخصوص گربه او را به گردش ببرید و یا به او اجازه بازی در فضایی بسته مانند حیاط که می توانید او را تحت نظر داشته باشید بدهید.

قلاده گربه


۱۰-    در آخر حتما گربه خود را عقیم کنید. عقیم کردن گربه نه تنها با جلوگیری از بروز برخی مشکلات و بیماری ها، عمر گربه شما را طولانی تر می کند بلکه از افزایش جمعیت و تعداد گربه های بی سرپرست نیز جلوگیری می نماید. 


داشتن گربه می تواند یک تجربه بسیار لذت بخش برای شما باشد. با رعایت نکات بالا یک زندگی شاد در کنار گربه دوست داشتنی تان را برای شما آرزو می کنیم. 


 

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید