۰

عوامل چاقی در حیوانات خانگی

چاقی به افزایش چربی  در بدن گفته می شود. زمانی حیوان چاق محسوب می شود که وزن بدن ۱۵ درصد بالاتر از وزن مطلوب باشد.

چاقی می تواند بدلیل عدم هماهنگی بین غذای مصرف شده و انرژی صرف شده باشد. اغلب حیوانات با فعالیت و جنب و جوش خود قابلیت خود تنظیمی وزن بدن را دارند اما اگر نتوانند این خود تنظیمی را انجام دهند چاق خواهند شد. برخی از عوامل خطر که می تواند سبب چاقی شوند عبارتند از :

1- عواملی که سبب افزایش اشتها یا کاهش فعالیت می شوند مانند کم کاری تیروئید ، بیماری کوشینگ ، که اشتهای حیوان را  زیاد می کنند و بیماری قلبی تنفسی  و مشکلات حرکتی که جنب و جوش حیوان را کم می کنند. برخی از داروها نیز سبب افزایش اشتها می شوند ، همچنین برخی بیماریها مانند دیابت ، صرع و پیومترا سبب چاقی می شوند.

2- سن : سگها و گربه ها بعد از دو سالگی به علت رعایت نکردن مصرف غذا چاق می شوند. همچنین جفت گیری کردن بخصوص در گربه های نر سبب چاقی می شود.

3-  نژادهای کاکر اسپانیل ، بیگل ، لابرادور رتریور ، گلدن رتریور ، روتوایلر و گربه های موکوتاه در صورتی که ژن چاقی را داشته باشند این ژن را می توانند به نسل بعد منتقل کنند.

4- محیط و فعالیت : حیواناتی که در آپارتمان نگهداری می شوند بیشتر چاق می شوند. همچنین گربه های که با سگ نگهداری می شوند بیشتر در معرض چاقی هستند.

5- رژیم های غذایی : غذاهای چرب و پرکالری سبب چاقی می شوند.

 

نویسنده : دکتر مجید ذاکریان ( بورد تخصصی بیماریهای داخلی دامهای کوچک)

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید