۰

اطلاعاتی در رابطه با ماهی دیسکوس

مقدمه:

علیرغم اینکه طرفداران زیادی برای تکثیر و نگهداری ماهیان آکواریومی وجود دارد اما منابع کمی راجع به آن در دسترس میباشد که بهتر دانستیم بدلیل منابع کمتر روی یکی از گونه های زیبا و پر طرفداراین ماهیان توضیحاتی را ارائه کنیم.

این ماهی از خانواده سیچلادها بوده و بومی آمریکای جنوبی است که در مناطق مختلف حوضه آمازون و سر شاخه های آن زندگی می کنند. دیسکوس ها ماهییان ویژه ای هستند که رنگهای متنوعی دارند و شکل بدن آنها جالب توجه است. این ماهیها ارام، بسیار زیبا و خوش اندام هستند. اما تکثیر و پرورش و نگهداری آنها مشکل است. زیرا پرورش و تکثیر موفقیت آمیز آنها نیاز به شرایطی دارد که عبارتند از آکواریوم بزرگ، آب زلال بسیار سبک ، هزینه خرید ماهی، غذای زنده متنوع به طور مداوم و صرف وقت کافی برای نگهداری و مراقبت. اما با تمام این تفاسیر آنها یکی از مشهورترین ماهیان آکواریومی اند که علاقه مندان به آنها روز به روز بیشتر می شوند.

مکان اصلی زندگی:

دیسکوس ها در قسمت آرام رودخانه های کوچک، دریاچه ها و آبگیرهای عمیق یافت می شوند. آنها معمولاً در گروهها ی کوچک دور گیاهان غوطه ور شده در آب، چوبهای پوسیده گیاهان و علفهای آبزی وجود دارند. دیسکوس ها بیشتر مدت روز را در منطقه ای که اکسیژن بیشتری دارد سپری می کنند. آب آنها معمولاً تمیز و بدون آلودگی است. آب طبیعی و مکان اصلی زندگی دیسکوس اسیدی بوده با PH 6 تا 6.5 و خیلی سبک با سختی 0 تا 3 . آنها آبهای گرم را می پسندند اصولا آبهایی با درجه حرارت 25 تا 29 درجه سانتی گراد برای آنها مناسب است. اما در جنوب شرقی آسیا دیسکوس ها را در آبهایی و با سختی متوسط و آبهای قلیایی با  PH 7 تا 8  و درجه حرارت 27 تا 33 درجه سانتی گراد پرورش می دهند. برای ایجاد دماهای گفته شده در آکواریومها از بخاریهای ترموستات دار استفاده می کنند.

شکل بدن:

همه دیسکوس ها تقریبا مدور بوده و دارای پهلویی به هم فشرده می باشند باله های پشتی و مخرجی بزرگی داشته و دارای پیشانی شیب دار و دهانی کوچک هستند و عنبیه در چشم آنها معمولا به رنگ قرمز خونی دیده می شود. رنگ بدن و باله ها از یک الگوی خاص پیروی می کند و در میان گونه های آنها تنوع زیادی دیده می شود. باید بگوییم مکان آنها و غذای ویژه در رنگ آنها تاثیر بسزایی دارد. برای نمونه رنگ قرمز این ماهیان که زیباترین و گرانترین آنها به حساب می آید، بر اثر تغذیه این ماهی از میگوی آب شور (آرتمیا) ایجاد می شود. در ضمن از اسپیرولینا برای افزایش رنگ آنها استفاده می شود.

تانک (آکواریوم ):

دیسکوس ها ترجیح می دهند در تانکهای بلند جادار و بزرگ زندگی کنند. کوچکترین تانکی که می شود برای آنها استفاده کرد. درازای آن 101 سانتی متر می باشد سایز تانک به تعداد دیسکسهای پرورشی بستگی دارد یک راه تجربی می گوید در حدود 50 لیتر برای هر دیسکاس فشا لازم است برای مثال در یک تانک 250 لیتری شما نمی توانید بیشتر از 6 دیسکوس بالغ داشته باشید.

 

آب دیسکوس ها باید تمیز بوده و تانک در جایی تاریک قرار داشته باشد. این ماهی ها به مکانهایی برای پنهان شدن در بین گیاهان متراکم، غارهای سنگی و ریشه گیاهان و همچنین به امکانات لازم برای ورود و خروج آزاد از این پناهگاهها نیاز دارند.

در ضمن باید سطح آب آکواریوم را با برگ گیاهان شناور پوشاند زیرا این ماهی ها از نور گریزانند. باید توجه کرد که صخره ها نباید به قدری بزرگ باشند که فضای شنا کردن را از آنها بگیرد و باید آنقدر باشد که آنها بتوانند به راحتی شنا کنند.

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید