۰

علت و درمان پرکنی طوطی کاسکو

اگر کاسکوی شما دچار پرکنی است، پس احتمالاً نگران سلامتی پرنده خود هستید. پرکنی بیش از حد یک بیماری شایع در طوطی های خاکستری آفریقا است. پرندگان اغلب این کار را در پاسخ به احساس استرس، افسردگی و بی توجهی صاحب خود انجام می دهند. همچنین ممکن است در صورت بیماری اقدام به کند پرهای خود کنند. اگر می خواهید کاسکوی شما پرکنی را متوقف کند، مسائل مراقب وضعیت سلامتی او باشید و مشکلات رفتاری اش را زیر نظر بگیرید و به علائم هشدار دهنده دقت کنید.

دلایل پرکنی طوطی کاسکو 

مشکل پرکنی کاسکو یکی از دلهره آورترین و ترسناک ترین شرایط برای صاحبان کاسکو است. اغلب مشکلات پرکنی در طوطی کاسکو عبارت اند از:

❌ رژیم غذایی نامناسب کاسکو

کمبودهای رایج در رژیم های غذایی پرندگان شامل کلسیم ، روی ، سلنیوم ، منگنز و منیزیم است. سوءتغذیه باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست پرنده شما می شود که باعث می شود پرنده پرهای خود را بکند. یکی از دلایل عمده سوءتغذیه، تغذیه انتخابی کاسکو است به این معنی که پرنده فقط آنچه را که دوست دارد می خورد، بنابراین صاحبان ممکن است به طور ناخواسته به پرنده خود اجازه دهند بیش از حد از یک ماده غذایی که مواد مغذی لازم را برای آنها تأمین نمی کند، بخورد.

با استفاده از غذای کاسکو که مخصوص این پرنده فرموله شده که باعث می شود همه نیازهای غذایی اش تامین شود، از سوء تغذیه کاسکوی خود جلوگیری کنید. پلت یا غذای مخصوص باید 75٪ از رژیم غذایی پرنده را تشکیل دهند و سبزیجات و میوه های برگ دار 20-25٪ را تشکیل می دهند. مقدار تشویقی پرنده باید حداکثر 5٪ از رژیم غذایی پرنده را تشکیل دهد.

حتی اگر پرنده شما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد، ممکن است به غذاهای خاصی حساسیت داشته باشد که ممکن است منجر به سوء تغذیه نیز شود. اگر مشکوک هستید که چنین است، با دامپزشک خود در مورد تغییر رژیم غذایی مناسب برای آلرژی پرندگان صحبت کنید.

❌ مسمومیت کاسکو

پرنده شما همچنین می تواند زینک بیش از حد داشته باشد. دامپزشک شما می تواند پس از آزمایش مسمومیت با فلزات سنگین، به شما بگوید که آیا چنین است یا خیر.

❌ عفونت و انگل خارجی کاسکو

همچنین وجود عفونت باکتریایی، انگل خارجی و مسمومیت نیز ممکن باعث پرکنی کاسکو شود. در این صورت کاسکو شما باید توسط دامپزشک متخصص معاینه شود و مورد آزمایش قرار بگیرد.

❌ استرس کاسکو

کاسکوهایی که استرس دارند، به عنوان وسیله ای برای رسیدن به آرامش شروع به کندن پرهای خود می کنند. اگر شرایط یا محیط زندگی کاسکو تغییر کرده باشد، می تواند استرس ایجاد کند. این می تواند شامل تغییر منزل، جدا شدن فردی از اعضای خانواده یا حیوانات خانگی باشد.

❌ افسردگی کاسکو

گاهی اوقات کاسکو ها این کار را به دلیل کسالت یا عدم تعامل با صاحب خود انجام می دهند. طوطی های خاکستری آفریقایی پرندگان اجتماعی هستند، بنابراین آنها نیاز به رابطه با شما دارند. هر روز زمان زیادی را با پرنده خود بگذرانید. با او صحبت کنید، بازی کنید و بگذارید کنار شما بنشیند. این به خوشحال بودن پرنده شما و از بین رفتن استرس کاسکو کمک می کند و از پرکنی جلوگیری می کند.

❌ اندازه قفس پرنده کاسکو

کاسکوی شما برای گشودن بال ها و حرکت به اطراف به فضا احتیاج دارد. اگر پرنده شما نتواند آزادانه حرکت کند و تحرک کافی داشته باشد، برای سرگرم کردن خود اقدام به پرکنی می کند.

قفس باید حداقل 4 فوت (1.2 متر) طول ، 2 فوت (.6 متر) عرض و 3 فوت (0.9 متر) طول داشته باشد. پرنده خود را تماشا کنید تا ببینید آیا می تواند به درستی حرکت کند. باید بتواند بال های خود را کاملاً پهن کرده و به اطراف پرواز کند.

❌ در معرض نور آفتاب قرار دادن کاسکو

کاسکو ها عاشق بودن در نور هستند و کاسکویی که در تاریکی گرفتار شده افسرده می شود. نور خورشید همچنین به پرنده شما کمک می کند ویتامین D مورد نیاز را بدست آورد. قفس پرنده خود را در محلی قرار دهید که نور خورشید مورد نیاز خود را دریافت کند. توجه نمایید که قفس پرنده را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید، که این امر می تواند باعث گرما زدگی شود.

❌ ایجاد سرگرمی برای کاسگو

پرندگان بی حوصله می توانند به پرکنی اقدام کنند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که کاسکوی شما به اندازه کافی سرگرمی دارد. حتی اگر پرنده شما از قبل اسباب بازی های عالی داشته باشد، کاسکوها فوق العاده باهوش هستند و می توانند به سرعت از اسباب بازی های قدیمی خود خسته شوند. پرنده خود را با اسباب بازی های جدید خوشحال کنید.

حتماً اسباب بازی های فکری را تهیه کنید که پرنده شما را وادار به فعالیت ذهنی کند.

پرکنی به ندرت در پرندگان وحشی اتفاق می افتد زیرا آنها کاملا مشغول جستجوی غذا، پرواز و معاشرت با پرندگان دیگر هستند. هرچه بتوانید از این محیط غنی و جذاب تقلید کنید، کاسکوی شما شادتر خواهد بود. متأسفانه، پرکنی می تواند به عادت برای کاسکو تبدیل شود و توقف آن دشوار می گردد.

❌ حمام کاسکو

کاسکوی شما برای کردن خود به حمام منظم با آب در دمای اتاق نیاز دارد. هنگام استحمام باید آن را به دستشویی ببرید تا در معرض هوای گرم و مرطوب قرار بگیرد که به خشکی بیش از حد پوست کمک می کند.

حمام پرندگان را در قفس کاسکو خود بگنجانید یا سعی کنید آب را به روی او اسپری نمایید. یک کاسه پلاستیکی انتخاب کنید که تقریباً به اندازه ظرف آب آن باشد. ببینید آیا پرنده شما دوست دارد در یک ظرف عمیق یا ظرف کم عمق راه برود یا خیر.

اگر قصد دارید پرنده خود را به زیر دوش بیاورید، از سردوشی مخصوص استفاده نمایید. بعضی از کاسکوها حتی دوست دارند زیر آب روان و در دمای اتاق بنشینند. همیشه زمان حمام کردن کاسکو در کنار او باشید.

❌ کم خوابی طوطی کاسکو

کاسکو هر شب به 8-12 ساعت خواب نیاز دارد و اگر دچار کم خوابی شود، ممکن برای مقابله با استرس ناشی از کم خوابی، پرهای خود را بکنند. برای اینکه کاسکو راحت بخواهد می توانید قفس او را با پارچه بپوشانید.

بهترین زمان خواب برای کاسکو غروب آفتاب تا طلوع آفتاب می باشد که از نحوه زندگی پرنده در طبیعت تقلید می کند.

در صورت نیاز به خوابیدن پس از طلوع آفتاب ، قفس پرنده خود را پوشیده نگه دارید یا از پرده های تاریک اتاق استفاده کنید. طوطی ها بدون توجه به میزان خوابشان با خورشید بیدار می شوند.

درمان پرکنی کاسکو 

بدترین کاری که ما می توانیم به عنوان صاحب پرنده انجام دهیم واکنش در برابر پرکنی کاسکو است. کاسکو عاشق توجه و ایجاد رابطه با صاحب خود است واگر بداند با کندن پرهای خود این توجه را از شما دریافت می کند به این کار ادامه می دهد. هرچند ممکن است این توجه منفی باشد، با این حال  برای پرنده توجه محسوب می گردد. هنگامی که کاسکوی شما پرکنی می کند، فریاد نزنید، قفس را نپوشانید و یا هر نوع توجهی به او نکنید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که رفتار را نادیده بگیرید، دور شوید و از اتاق خارج شوید.

کندن پر می تواند آهسته شروع شده و با افزایش زمان تشدید گردد، بنابراین بهتر است قبل از اینکه به یک الگوی دایمی تبدیل شود، مشکل را سریع حل کنید.

بیشتر از همه، مسئولیت یک صاحب پرنده را بر عهده بگیرید. به کاسکوی اعتماد به نفس دهید،  او را به کاوش و کنجکاوی تشویق کنید. محیط او را تغییر دهید، او را به اتاق های مختلف خانه ببرید، رنگ ها و اسباب بازی های مختلف به آن نشان دهید وبگذارید در حضور شما با دیگران معاشرت کند. بنابراین می فهمد که تغییر اشکالی ندارد و این موارد نباید باعث ترس او شود. یک کاسکوی خوشحال یک کاسکوی سالم است و با انجام این مراحل، راه درستی را طی می کنید که به شما کمک می کند تا کاسکوی تان را از پرکنی دور کنید.

پت شاپ آنلاین شهرپت

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید