۰

دانستنی های جالب درباره میمون ها

میمون ها در سراسر جهان زندگی می کنند و در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلفی وجود دارند. این پستانداران به عنوان یکی از نزدیک ترین خویشاوندان ما بسیار باهوش و دارای انگشت شست قابل مخالفت هستند و به آنها امکان استفاده از ابزار و بازی را می دهند.

انواع میمون ها

بیش از 260 نوع مختلف میمون وجود دارد. آنها به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

✅ میمون های دنیای جدید

✅ میمون های دنیای قدیم

 میمون های دنیای جدید در قاره آمریکا زندگی می کنند، در حالی که میمون های دنیای قدیم در آسیا و آفریقا زندگی می کنند. یک تفاوت بین این دو دسته دم آن هاست. میمون های دنیای قدیم توانایی نگهداری اشیا با دمشان را ندارند در حالیکه میمون های دنیای جدید این توانایی را دارند. میمون های دنیای قدیم کیسه های خاصی در گونه های خود دارند که می توانند مواد غذایی را در آن ذخیره کنند. همچنین سوراخ های بینی میمون های دنیای قدیم کوچک و منحنی هستند و نزدیک هم قرار می گیرند. بیشتر میمون های دنیای جدید سوراخ های بینی گرد دارند که از یکدیگر فاصله دارند.

از نظر شکل و اندازه میمون ها به اندازه انسان ها متنوع هستند. طبق گفته دانشگاه ویسکانسین، کوچکترین میمون جهان مارماسک پیگمی است. وزن او فقط حدود 4 اونس (113 گرم) می باشد و فقط حدود 5 اینچ (12.7 سانتی متر) قد دارد. بزرگترین میمون جهان، نارگیل است. وزن او در حدود 77 پوند (35 کیلوگرم) و قد تقریباً 3 فوت (1 متر) است.

غذای میمون

بسیاری از مردم فکر می کنند که میمون ها فقط موز می خورند، اما این درست نیست. میمون ها همه چیزخوار هستند. این بدان معنی است که آنها گوشت و غذاهای گیاهی می خورند. بیشتر میمون ها آجیل، میوه، دانه و گل می خورند. برخی از میمون ها همچنین گوشت را به شکل تخم مرغ، مارمولک های کوچک، حشرات و عنکبوت می خورند.

عادات و زیستگاه میمون ها

بیشتر میمون ها روی درختان زندگی می کنند اما برخی از آنها در ساواناها یا مناطق کوهستانی زندگی می کنند. قبایل میمون برای یافتن غذا در حال حرکت هستند، بنابراین  برای مدت طولانی در یک مکان زندگی نمی کنند.

میمون ها موجوداتی بسیار اجتماعی هستند. به گروه میمون ها هیئت یا قبیله می گویند. یک گروه برای مراقبت از میمونهای جوان گروه با هم کار خواهند کرد. آنها همچنین دوست دارند با یکدیگر بازی کنند، همدیگر را نوازش کنند و از یکدیگر محافظت کنند.

میمون چگونه از بچه هایش نگهداری می کند؟

قوی ترین و بزرگترین میمون نر رهبر گروه است. در گروه های میمون ها که چند همسری دارند، رهبر با چندین ماده جفت می شود. مادران میمون های نوزاد پس از تولد، در درجه اول از آنها مراقبت می کنند. اگر میمون ها تک همسر باشند، ممکن است هر دو والدین از کودک میمون مراقبت کنند. بارها میمون جوانی به پشت مادرش سوار می شود یا از گردن او آویزان می شود. زمانی که میمون به سن چهار یا پنج سالگی می رسد بالغ محسوب می گردد.

در صورت کمبود غذا، میمون های ماده تا زمانی که شرایط بهتری برای باردار شدن فراهم نشوند، جفت گیری را متوقف می کنند. حتی وقتی شرایط مناسب باشد، مادر فقط هر دو سال یک بار زایمان می کند.

رفتار میمون ها

✔ میمون های پروبوسسیس فقط میوه نارس می خورند. زیرا قندهای موجود در میوه های رسیده تخمیر می شوند. تخمیر باعث نفخ معده می شود که می تواند آنها را از بین ببرد.

طبق گفته ناسا، اولین موجود زنده در فضا یک میمون رزوس به نام آلبرت اول بود. پرتاب او در 11 ژوئن 1948 در White Sands، نیومکزیکو انجام شد.

✔ رنگهای آبی و قرمز روشن در صورت بوزینه ها وقتی هیجان زده می شوند، روشن می شوند. آنها همچنین کیسه هایی در گونه های خود دارند که در آنها مواد غذایی میان وعده را ذخیره می کنند.

✔ وقتی گروهی از میمون های زوزه کش فریاد می کشند، تا سه مایل قابل شنیدن هستند.

✔ لبخند زدن یا کشیدن لب، نشانه پرخاشگری میمون ها، همراه با خمیازه کشیدن و حرکت دادن سر و شانه ها به جلو است.

✔ میمون ها با آرایش یکدیگر ابراز محبت می کنند و با دیگران صلح می کنند.

✔ میمون های تیتی آمریکای جنوبی گونه هایی نادر هستند زیرا مادام العمر با جفت خود می مانند. آنها با آراستن یکدیگر، در هم آمیختن دمهایشان، گرفتن دست یکدیگر، نوازش و بوسیدن، محبت خود را نشان می دهند.

✔ کاپوچین ها در استفاده از ابزار ماهر هستند. آنها می توانند آجیل ها را با سنگ خرد کنند، شاخه هایی را برای بیرون آوردن مواد غذایی در شکاف ها وارد کنند و از شاخه های بزرگ چوبی برای کشتن مارها استفاده کنند. آنها اغلب به دلیل هوش در آزمایش های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند.

✔ میمون عنکبوتی به دلیل دم بلند و اندام های عنکبوتی طولانی نامگذاری شده است. این میمون ها می توانند به سرعت روی دو پا از طریق شاخه درخت راه بروند.

میمون ها و انسان های دنیای قدیم جد مشترکی دارند. دانشمندان می گویند شکاف تکاملی ممکن است بین 20 تا 30 میلیون سال پیش رخ داده باشد.

پت شاپ آنلاین شهرپت مرکز خرید غذا و لوازم حیوانات خانگی

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید