۰

به چالش کشیدن موارد آموخته شده به سگ

 صاحبان سگ ها اظهار می کنند سگ من خنگ است! سگ من باهوش است!

تحقیقات نشان می دهد توله هایی که به دنیا می آیند دارای هوش متفاوت هستند.

عوامل ژنتیکی در شکل گیری هوش اولیه توله نقش مهمی دارد. به طور مشخص ضریب هوشی برخی نژادها بالاتر از نژادهای دیگر است. میزان هوش یک توله به جثه بستگی ندارد. برخی فکر می کنند سگ های بزرگ جثه مانند لابرادور ، گلدن ، هاسکی ، ژرمن شیپرد و ... هوش بالایی دارند. اما مطالعات صورت گرفته نشان می دهد در سگ های عروسکی مانند یورکشایر ، پومارانین ، مالتیس ، داشهوند ، شیتزو و سگ های با جثه معمولی مانند جک راسل ، کاکر و .. هوشی مانند سگهای با چثه بزرگ دارند.

تغذیه سگ مادر در زمان بارداری دلیل دیگر شکل گیری هوش مناسب برای توله ها است. به همین علت در کلاپهای معتبر جیره غذایی یک سگ باردار با سگ های دیگر فرق می کند.

بحث هم خونی در شکل گیری هوش نقش بسیاری مهمی دارد. جفت گیری سگ های فامیل گرچه در تثبت ژن خالص برای پرورش دهند اهمیت داشته اما در توله ها سبب کاهش بهره هوشی می شود.

تغذیه مناسب از زمان تولگی در شکل گیری سیستم عصبی و مغزی نقش مهمی بازی می کند.

اما مهمترین مورد برای توله ها آموزش دادن و به چالش کشیدن آموخته ها است.

آموزش توله ها از ۴۰ روزگی باید شروع شود. در آموزش از دو نکته شرطی شدن و قدرت تحلیل برای سگ استفاده می شود. برای مثال توله سگی که وارد  خانه می شود با زوزه کشیدن ، صاحبش را به سمت خود می کشد ، پس رابطه شرطی بر قرار می شود. توله با زوزه کشیدن افراد را به سمت خود جلب می کند. اما با ادامه زوزه و در آغوش گرفتن ، میزان رفتار صاحبش را تحلیل می کند.

اینجا است که مربی سیستم شرطی پذیری حیوان را اصلاح می کند و با گفتن نکاتی به صاحب حیوانات تحلیل پذیری را توسط صاحب حیوان برای حیوان تصحیح می کند. یکی از دلایلی که صاحب حیوانات از مربی گله می کنند جدا از عملکرد و کار بلد بودن به رفتار صاحب حیوان بر می گردد. زیرا سیستم شرطی پذیری و تحلیل با هم باید اصلاح و کار شود.

اما به چالش کشیدن آموخته ها نقش بسیار مهمی در شکل گیری و فعال بودن هوش سگ دارند. سگ شما آموخته است. پارس نکند. با قلاده راه برود ، دستشویی را در مکان مورد نظر انجام دهد  و این آموخته ها برایش شرطی شده است. اما زمانی که به مکان جدید می رود با چالش مکان دستشویی مواجعه می شود. صاحب حیوان در خانه می تواند سگ خود را دچار چالش کند. بازی های فکری مانند گل یا پوچ ، گذاشتن نام برای اسباب بازی ، تغییر در اسباب بازی به صورت شش ماه یکبار ، بردن در مکانهای جدید ، تجدید آموزش توسط مربی به صورت سالی دو جلسه و بازیی های که مهارت های سگ را افزایش می دهد سبب به چالش کشیدن آموخته های سگ و شکوفایی بیشتر هوش سگ خواهد شد.

 

نویسنده : دکتر مجید ذاکریان ( بورد تخصصی بیماریهای داخلی دامهای کوچک)

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید