۰

بیماری ابری شدن سطح چشم ماهی ها

کدر شدن و ابری شدن سطح چشم ماهی بیماری است که معمولاً در شرایط استرس ، تغذیه بد ، آب کثیف ، ضربه به چشم ، عفونت های باکتریایی و انگلی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن ماهی بروز می کند.

علایم :

در مراحل اولیه ، کدر شدن و ابری شدن سطح چشم ماهی در مراحل حاد ، بوجود آمدن بافتی سفید و کرم رنگ روی سطح چشم به صورتی که روی چشم پوشانده می شود.

پیشروی این بیماری بسیار سریع و باور نکردنی است. در بعضی از مواقع از زمان شروع اولین علائم  بیماری تا مرگ ماهی تنها چند ساعت فرصت است.

در مراحل حاد این بیماری ، بعد از درمان ممکن است چشم ماهی بینایی خود را ازدست دهد.

در بعضی از موارد ماهی های دیگر موجود در تانک به چشم آلوده ماهی بیمار حمله کرده و چشم ماهی را تخلیه می کنند.

به همین علت بهتر است ماهی بیمار در تانکی مجزا قرنطینه شود.

شیوه های درمان :

اضافه کردن یک قاشق غذاخوری نمک بدون ید در هر 20 لیتر آب به درمان این بیماری کمک می کند.

در مراحل اولیه بیماری اضافه کردن نمک و سیفون منظم و سنگین روزانه (حداقل 50 درصد) آب آکواریوم برای درمان بیماری کافی است و نیاز به استفاده از دارو نیست. اما در مراحل حاد چاره ای جز استفاده از آنتی بیوتیک وجود ندارد.

سریع ترین و بهترین گزینه برای درمان ابری شدن سطح چشم استفاده از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف به همراه پمادهای آنتی بیوتیک دار و ضد قارچ است. آنتی بیوتیک هایی مانند اریتروماسین ، سیپروفلوکساسین ، استرپتومایسین و نئومایسین سولفات 100 درصد در درمان این بیماری مؤثرند (250 میلی گرم به ازای هر 37.8 لیتر آب).

دارو باید 7 روز متوالی تکرار شود. قبل از اضافه کردن هر دوز 25 درصد از آب آکواریوم سیفون شود. همچنین استفاده از پماد نیستات و تتراسایکلین روی سطح چشم کمک فراوانی به درمان این بیماری می کند.

 

نویسنده : دکتر آلا عنایتی

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید