۰

گلوله مویی یا هربال در گربه ها چیست؟

بالاآوردن گوله مویی توسط گربه شما می تواند ناخوشایند باشد به خصوص اگر پا برهنه روی آن بروید و یا روی فرش مورد علاقه تون اتفاق افتاده باشد! در هر صورت شما به فکر می افتید که آیا این پدیده طبیعی است؟ پاسخ این است که مقدار کمی از برگرداندن توپ مویی توسط گربه طبیعی است اما اگر این تکرار شود به معنی وجود مشکل سلامتی در گربه ها مانند استرس، حساسیت، میکروب روده ای است.

 

علت ایجاد گلوله مویی یا هربال در گربه ها

گربه ها معمولا 30 تا 50 درصد از روز را صرف پیرایش خود می کنند که بسیار طبیعی است. این امر موجب تمیز شدن گربه ها و همچنین آرامش آن ها می گردد. با هر بار لیسیدن آن ها مقدار زیادی از موهای مرده خود را شل شده اند می بلعند موها از کراتین ساخته شده اند که نوعی پروتئین غیر قابل هضم برای پستان دارن است و به همین دلیل در معده گربه جمع می شود. این گوله موهایی معمولا همراه با مدفوع به طور طبیعی دفع می شوند.

 

علائم گلوله مویی خطرناک

برخی از دامپزشکان معتقدند که بالا آوردن گوله مویی هر یک یا دو هفته نرمال محسوب می شود و برخی دیگر این رقم را سالی یکی دوبار عادی می دانند.

دلیل برگردان توپ مویی به دفعات زیاد می تواند به دلیل عدم کارایی مناسب سیستم گوارش گربه باشد یه این معنی که غذا و مایعات به صورت طبیعی هضم نمی شوند.

دفع نشدن گوله مویی می تواند موجب عق زدن های پیاپی گربه، اسهال و از داست دادن اشتها شود. حتی گاهی گربه ها مرتب سرفه می کنند  و علایمی نظیر آسم از خود بروز می دهند.

 

روش های جلوگیری از تشکیل گلوله مویی(Hairballs) گربه 

  • برس کشیدن روزانه موجب جدا شدن موهای مرده می شود و به کاهش توپ مویی گربه کمک می کند. این امر مخصوصا به گربه ها مسن تر کمک فراوانی می کند چرا که دستگاه گوارش آن ها نسبت به گربه های جوان تر کارایی کمتری دارد و دفع گوله مویی برای ان ها دشوارتر است.
  • اصافه کردن فیبر بیشتر به جیره غذایی گربه نیز راهکار مناسبی برای کاهش تشکیل گوله مویی در گربه است چرا که فیبر موجود در غذا به موها می چسبد و عبور آن از دستگاه گوارش را آسان تر می نماید. از انواع این مالت های آنتی هربال گربه می توان به مالت آنتی هربال گربه پرسا، نوتری پت و سویل پت اشاره کرد.
  • مالت های آنتی هربال نیز که به دلیل داشتن فیبر بالا و مواد روغنی گزینه مناسبی برای از بین بردن این گوله موهایی و کمک به کاهش تشکیل آن هاست و همچنین طعم لذیذ و دلچسبی برای گربه ها دارد.
  • تمیز کردن محل زندگی خود و گربه تان نیز تاثیر به سزایی در کاهش این مشکل دارد. به این ترتیب موهای ریخته شده از گربه تان در غذایش و یا در معده اش نمی رود.

پت شاپ آنلاین شهرپت

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید