۰

آشنایی با قناری و جفت گیری آن‌ها

آشنایی با قناری و جفت گیری آن‌ها، قناری صدها سال پرنده مورد علاقه انسان بوده و بیش از 200 نژاد مختلف از این پرنده زیبا پرورش داده شده که دقیقاً مانند سگ‌ها، هر نژاد به دلیل مهارت یا ظاهر خاصش ارزشمند است.

قناری این پرنده کوچک و دوست داشتنی، اولین انتخاب هر مبتدی برای نگهداری از بین پرندگان است. این موجود کوچک دوست داشتنی این قدرت را دارد که بیشتر مردم را مادام العمر به دوستداران قناری تبدیل کند.

قناری از طریق صدایی آهنگین، ملایم و دلنشین با ما ارتباط برقرار می‌کند. قناری را به دقت در انواع مختلف رنگ، اندازه و صدا پرورش داده‌اند. قناری‌ها پرندگان با قیمت مناسب هستند که می‌توانید تقریباً از هر فروشگاه حیوانات خانگی تهیه کنید.

مراحل جفتگیری و تولید مثل قناری

نکته مهم در تولید مثل قناری انتخاب جفت مناسب است. هنگام انتخاب قناری‌ها برای پرورش و جفتگیری، به دنبال پرندگان جوان با پرهای خوب که فعال و هوشیارند باشید.

بهترین قناری‌های نر به طور معمول خواننده‌هایی سرزنده هستند و زمانی که آماده جفتگیری باشند به زیبایی و با صدایی رسا و قوی آواز می‌خوانند. قناری‌های ماده نیز باید فعال و آماده جفتگیری باشند.

پرنده‌ای با پر نرم دارای پرهایی با ظاهر سبکتر و نرمتر خواهد بود و پرنده‌ای با پرهای سخت دارای پرهایی خواهد بود که در برابر بدنش محکم قرار می‌گیرند. رنگ پرنده پر سخت اغلب تیره‌تر است. هرگز دو پرنده دارای پرهای نرم را برای جفتگیری با هم انتخاب نکنید زیرا این امر می تواند منجر به ایجاد کیست شود.

قناری‌ها برای جفت گیری موفق و تولید تخم‌های بارور باید آماده تولید مثل شوند. آنها به نور حساس هستند و لازم است هر سال در فصل مشخصی پر ریزی کنند.

نگهداری قناری‌ها در اتاقی دارای چراغ‌هایی با نور تمام طیف روی تایمر آسانترین راه برای قراردادن آن‌ها در شرایط تولید مثل است.

بعد از تمام شدن پر ریزی، باید مدت زمان روشن شدن چراغ‌ها هر روز چند دقیقه افزایش یابد تا اینکه در هر روز 12 ساعت روشنایی داشته باشند.

اگر از تایمر استفاده می‌کنید، حتماً یک چراغ شبانه کوچک روشن کنید تا تغییر ناگهانی در میزان نور دریافتی قناری انجام رخ ندهد.

علاوه بر این، اگر چراغ ها به طور ناگهانی خاموش شوند، ممکن قناری در تاریکی آسیب ببینند.

نرها با خواندن یک آهنگ کامل آمادگی خود را برای جفتگیری نشان می‌دهند. آن‌ها همچنین به قناری ماده غذا می‌دهند.

ماده‌ها گاهی اوقات از نرها غذا می‌خواهند و همچنین شروع به پاره کردن کاغذ یا لوازم دیگر می‌کنند.

وقتی می بینید که ماده‌ها در منقار خود رشته و کاغذ دارند، یعنی آماده جفت گیری هستند. جفتگیری معمولاً در اوایل صبح در کف قفس انجام می‌شود.

غذا دادن قناری نر به ماده نشانه چیست؟

قناری‌های نر می‌توانند در فصل جفت گیری کاملاً عاشقانه رفتار کنند. اگر نر در همان قفس ماده‌ای باشد که علاقه‌مند به جفتگیری با اوست، به ماده غذا می‌دهد و حتی او را می‌بوسد.

زمانیکه ماده غذایی را قبول می‌کند و ابراز محبت از طرف مرد را تصدیق می‌پذیرد، قناری نر و ماده آماده جفت شدن هستند.

فصل جوجه کشی قناری چه زمانی است؟

قناری‌های ماده به طور کلی از اواسط تابستان تا اوایل پاییز آماده تولید مثل هستند.

فصل تولید مثل قناری به ساعاتی از روز که پرندگان در معرض نور قرار دارند و همچنین دمای هوا بستگی دارد.

بیشتر قناری‌ها سه بار در سال تخم مرغ می‌گذارند و حتی گاهی چهار بار.

مناسب‌ترین دوره تولید مثل برای پرندگان به طور کلی و برای قناری‌ها، با توجه به میزان نور خورشید دریافتی در طول روز تعیین می‌شود.

پرندگان حداقل به 12 تا 14 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند، زیرا هورمون‌های جنسی را تحریک می‌کند که حیوانات را به جفت شدن ترغیب می‌نماید.

از کجا بفهمیم قناری جفت خورده است؟

علائم خاصی وجود دارد که نشان می‌دهد قناری ماده جفت خورده‌است. بارزترین علامت، تغییرات در ناحیه آلت ماده و شکم است. قبل از فصل تولید مثل، دهانه آلت ماده درست مثل نر کمی خم شده است و به نظر می رسد شکمش جدا شده است.

این مقاله را حتما بخوانید: نقش پرندگان در محیط زیست و زندگی ما انسانها

چگونه یک قناری نر را با ماده جفت کنیم؟

علاوه بر ملزومات اساسی که از قبل برای پرندگان خود تهیه می‌کنید، برای جفتگیری قناری‌ها نیاز به یک قفس بزرگ، لانه‌ای برای تخمگذاری و لوازم لانه‌سازی مورد نیاز ماده برای ساخت لانه دارید.

اگر مکانی که برای قراردادن قفس در نظر گرفته‌اید هر روز کمتر از 14 ساعت در معرض نور خورشید قرار دارد، ممکن است به نور مصنوعی برای روشن کردن قفس نیاز داشته باشید.

قناری نر و ماده را تا زمان تولید مثل جدا نگه دارید. قناری‌ها برای آماده شدن باید در قفس‌های خود نگهداری شوند.

نرها تمایل به جنگ دارند و اگر ماده برای تولید مثل آماده نباشد، ممکن است او را بکشند. قفس‌های آنها را می‌توان در یک اتاق نگهداری کرد.

قناری‌ها دوست دارند وقتی دما حدود 70 درجه است و حدود 14 ساعت نور وجود دارد، تولید مثل کنند. این شرایط را می‌توان در داخل خانه نیز به وجود آورد، تا نرخ تولید مثل افزایش یابد.

قناری‌های نر و ماده وقتی آماده جفتگیری باشند، رفتارهای متفاوتی دارند. قناری‌های نر معمولاً قبل از ماده‌ها آماده می شوند.

نشانه‌های آماده بودن برای جفت شدن شامل افتادن بال هنگام آواز خواندن و خواندن آهنگ های شدیدتر و بلندتر است. آن‌ها همچنین ممکن است در گوشه و کنار قفس خود برقصند و وقتی سایر نرها در نزدیکی آن‌ها باشند رفتار تهاجمی از خود نشان دهند.

ماده‌ها معمولاً وقتی آماده باشند، شروع به پاره کردن کاغذ می‌کنند، گویی که در حال آماده سازی لانه خود هستند.

مشخص‌ترین نشانه آمادگی زمانی است که آلت آن‌ها قرمز و متورم شود. همچنین ممکن است وقتی نرها در نزدیکیشان باشند دم خود را بالا آورده و چمباتمه بزنند.

قناری‌های نر و ماده را نزدیک هم قرار دهید، اما در یک قفس نباشند. قفس‌های آنها را کنار هم قرار دهید یا هر دو پرنده را در یک قفس مخصوص تولید مثل قرار دهید که دارای یک جدا کننده مرکزی است.

 با این کار پرندگان به یکدیگر عادت می‌کنند و رفتار آن‌ها با یکدیگر به شما می‌گوید که آیا آماده جفت شدن هستند یا خیر.

یک لانه به قفسی که قرار است تولید مثل انجام شود اضافه کنید.

اگر به جای قفس تولید مثل فقط از یک قفس بزرگ استفاده می‌کنید، به سادگی لانه را در قفس ماده قرار دهید.

هنگامی که ماده شروع به افزودن مواد لانه سازی به لانه خود کرد، این نشانه آن است که در حال آماده شدن برای جفت‌گیریست.

هنگامی که علائم آمادگی برای تولید مثل دیده شد، قناری‌ها را کنار هم قرار دهید. اگر هر دو قناری نر و ماده در وضعیت خوبی قرار داشته باشند، آن ها با لمس منقارها از میان میله‌های پارتیشن علاقه خود را به هم ابزار می‌کنند. بوسیدن ممکن است بلافاصله اتفاق بیفتد یا ممکن است چند روز طول بکشد تا قناری ها به هم نزدیک شوند. پس از آماده شدن برای تولید مثل، می توانید آن ها را در یک قفس قرار دهید.

تغذیه مناسب پرندگان خانگی کدام است؟

تقویت قناری برای جفت زدن

حتما در زمانی که می خواید قناری های شما جفت بخورند از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.

قناری‌ها باید از یک رژیم غذایی مغذی که شامل پلت، دانه غنی شده، غذای نرم و کلسیم اضافی است از چند هفته قبل از تولید مثل تا زمانی که تغذیه جوجه‌های خود را انجام می‌دهند برخوردار باشند.

برای تهیه کلسیم اضافی مورد نیاز برای تولید تخم‌های سالم، می توانید از ویتامین های مخصوص پرنده موجود در پت شاپ و فروشگاه غذای حیوانات خانگی شهرپت استفاده نمایید.

تغذیه قناری‌ها در زمان جفتگیری بسیار مهم است. یک تولید مثل موفقیت آمیز نیاز به پرندگان سالم و تغذیه مناسب دارد.

بنابراین، باید حداقل سه هفته قبل از شروع جفتگیری، به تدریج کیفیت و تنوع غذایی را بهبود ببخشید.

تمام کاری که شما باید برای آماده سازی قناری‌های خود برای تولید مثل در زمان مورد انتظار انجام دهید این است که به آن‌ها اجازه دهید ریتم طبیعی نور روز و دما را در طول سال دنبال کنند و با نزدیک شدن به فصل تولید مثل، شما همچنین باید کیفیت غذاها را با ارائه میوه ها و سبزیجات مناسب و تخم مرغ آب پز و سایر مکمل‌هایی که به ویژه حاوی ویتامین E و D است، بهبود ببخشید.

علت دعوای قناری نر و ماده

قناری‌ها ذاتاً اجتماعی نیستند. در خارج از فصل جفتگیری، قناری‌ها باید همیشه جدا نگهداری شوند. قناری‌های نر با یکدیگر درگیر می‌شوند که گاهی اوقات نتایج مهلکی در پی دارد.

اگر ماده آماده تولید مثل نباشد، ممکن است پرنده نر او را نیز بکشد. مراقب هرگونه درگیری باشید. اگر آنها شروع به دعوا كردند، فوراً  از هم جدایشان كنید و علائم مربوط به وضعیت هر دو را مشاهده كنید.

پت شاپ آنلاین شهرپت

 

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید