۰

گیاهان آکواریوم : ضرورت ، رشد و نگهداری

مطالعات نشان داده است که اکثر ماهی های آکواریومی ، وجود گیاه زنده را در آکواریوم می پسندند. در یک آکواریوم دارای گیاه ، ماهی می تواند از نور آزار دهنده نجات یافته و در سایه قرار گیرد و از چیزهایی که در فضای اطراف آکواریوم آن ها را وحشت زده می کند ، به یک مکان امن طبیعی که توسط گیاه ایجاد می شود ، پناه ببرد.

روش های کاشت گیاهان آکواریومی

هنگام کاشت گیاهان آکواریومی فرد باید فاکتورهای زیادی را در جهت موفقیت طرح و آرایش گیاهان مورد توجه قرار دهد. ابتدا یک سوبسترای مناسب به عنوان بستر کاشت باید انتخاب شود که اندازه دانه های آن نباید خیلی بزرگتر یا خیلی کوچکتر از دانه های ماسه باشد.

ریشه گیاهان باید بتوانند در داخل آن حرکت کنند ، اما از طرف دیگر باید ریشه و گیاه را محکم نگهدارد تا ساقه بتواند به طرف بالا رشد نماید. عموماً اندازه مناسب برای ذرات بستر 3 تا 5 میلی لیتر است. از طرف دیگر گیاه باید فضای کافی برای رشد داشته باشد. این امر مخصوصاً با حضور گیاهانی مثل خنجری و پوتاموژتون ها حیاتی تر می گردد. عمق مناسب برای ریشه 7 تا 10 سانتی متر یا بیشتر است. بهترین نوع ماده سازنده بستر گرانیت قرمز می باشد که اندازه های متفاوتی دارد. به این ماسه باید لاتریت (Laterite) که یک افزودنی غنی از آهن است و با تغذیه کردن ریشه به رشد گیاه کمک می کند افزوده شود.

افزودن لاتریت

برای اینکه لاتریت مدت زمان طولانی تری خاصیت خود را در بستر آکواریوم حفظ کند ، ابتدا لایه نازکی از ماسه بستر را ته آکواریوم می ریزیم ، سپس لایه ای از لاتریت ریخته و در بالای آن بقیه ماسه بستر را قرار می دهیم. سپس آب را به آرامی روی سطح فاقد ماسه می ریزیم بطوری که ماسه بستر را به هم نزند. این حالت ، گل آلودگی ناشی از لاتریت حاوی ذرات آهن را در بستر بوجود نمی آورد. سپس گیاهان از نظر مکانی و فضایی طراحی می شوند و رنگ دلخواه گیاهان ، ایجاد سایه ، اندازه ها و شکل های گیاهان در این طرح در نظر گرفته می شوند ، معمولاً گیاهان بلندتر در عقب آکواریوم قرار می گیرند.

گیاهان ساقه دار

برای کاشت گیاه ساقه دار ، ابتدا یک برش مورب از بالای یک گره سبز و سالم تهیه می شود. این برش طوری صورت می گیرد که بیشترین قسمت گیاه باقی بماند. گیاهان ساقه ای معمولاً بصورت تصادفی در گروه های 5 تا 8 تایی کاشته می شوند. وقتی گیاهان ساقه ای تا بالای آکواریوم رشد کنند ، ریشه می دهند و در برخی گونه ها ریشه ها از محل گره ها رشد کرده و گیاه را در بر می گیرد.

پیرایش گیاهان ساقه دار

برای پیرایش گیاهان ساقه ای حداقل 20 اینچ از قسمت فوقانی گیاه ، درست در محل یکی از گره ها برش داده می شود. می توان این قلمه را به جای گیاه قدیمی کاشت ، یا آن را در محل دیگری کاشت. در بسیاری از موارد گیاه قدیمی شروع به رشد می کند و شاخه های جانبی جدید ایجاد کرده و گیاه کاملاً تازه ای بوجود می آورد. می توان این گیاه را اگر اضافی باشد به فروش رساند.

ضرورت وجود گیاه در آکواریوم

گیاهان آکواریومی به گونه های مختلف ماهی ، که توسط جفت های بزرگتر یا مهاجم وحشت زده شده اند ، امکان می دهد تا مخفی شوند. گیاهان با حرکت گیروهی ماهی ها ، در آب به نوسان درآمده و سر و صدایی ایجاد می کنند که ماهی ها به طور غریزی در طبیعت به دنبال آن هستند.

زمان تولید مثل ماهی ها ، گیاهان زنده آکواریومی ، سطوحی را برای تخمگذاری و بارور شدن تخم ها ایجاد می کنند. گیاهان زنده آکواریومی دارای موجودات طبیعی ریز و جلبک های ضروری هستند که به سطح گیاهان می چسبند و به عنوان غذای لاروهای تازه به دنیا آمده بسیاری از گونه ها ماهیان محسوب می شوند. بطور خلاصه ، گیاهان زنده آکواریومی در ایجاد یک محیط طبیعی یا تقریباً طبیعی برای بسیاری از گونه های ماهیان آکواریومی ضروری هستند.

عوامل رشد گیاهان آکواریومی

سه پارامتر مهم در مورد گیاهان آکواریومی وجود دارد که عبارتند از : نور ، مواد غذایی و CO2 .

اطمینان یافتن از این که این فاکتورها در تعادل با یکدیگر هستند ، برای سلامتی آکواریوم ضروری است. اگر یکی از این فاکتورها بیش از اندازه باشند ، ممکن است باعث رشد جلبک های ناخواسته شود. هر آکواریوم مشخصات خاص خود را دارد. برای اینکه محدوده های صحیح این فاکتورها در آکواریوم دست یافت ، مقدار آن ها را تغییر می دهیم. زمانی که مقدار نور کم است نیازی به مقدار زیادی کود نیست. مقدار CO2 بستگی به تراکم گیاهان آکواریومی دارد. نوردهی را باید حداکثر به مدت 8 تا 10 ساعت در روز ادامه داد. آکواریوم را در معرض نور مستقیم آفتاب نباید قرار داد. این کار باعث رشد بیش از حد جلبک ها می شود. روشنایی آکواریوم نباید در تمام طول 24 ساعت ادامه داشته باشد. این عمل باعث می شود که ماهی های نتوانند بطور طبیعی استراحت و گیاهان آکواریومی تنفس کنند.

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید