۰

سگ ها چند سال عمر میکنند؟

امروزه سگ به طور میانگین 12.8 سال عمر می کند که با توجه به بهبود شرایط پزشکی و مراقبت های پزشکی نسبت به 100 سال پیش، افزایش قابل توجهی یافته است.

عمر سگ چقدر است؟

اما سگ ها هنوز به طور قابل توجهی طول عمر کوتاه تری نسبت به انسان ها دارند. شاید برای شما هم سوال باشد که عمر سگ چند ساله؟ تخمین طول عمر سگ برای صاحبان آنها یک نگرانی مهم است و مراقبت مناسب از سگ باعث به حداکثر رساندن طول عمر آنها می شود.

داشتن سگ یکی از شادی های بزرگ زندگی است. دوستان پشمالو ما عشق بی شرط، همراهی و لبخندهای غیرقابل وصفی را به ما می بخشند. البته داشتن سگ سختی هایی هم دارد. ما می توانیم با خرابکاری ها و سایر مشکلات کنار بیایم اما واقعیت تلخ و انکارناپذیر این است که ما انسان ها عمر طولانی تری نسبت به سگ ها داریم که در نهایت باعث غم و اندوه ما صاحبان پت می شود.

تفکر در مورد از دست دادن اجتناب ناپذیر حیوان خانگی محبوب خود، اغلب صاحبان پت را وادار می کند که بپرسند "سگ من چند سال عمر خواهد کرد؟" البته، هیچ راهی برای پاسخ دادن دقیق به این سوال در مورد هر سگ وجود ندارد، اما میانگین های مختلفی برای نژادهای شناخته شده در دسترس است.

طول عمر سگ ها 

برای سگ های نژاد میکس، صاحبان می توانند از وزن سگ برای تعیین میزان عمر وی استفاده کنند. به طور کلی سگ های نژاد کوچک با وزن کمتر نسبت به نژادهای بزرگتر با وزن بیشتر از زندگی طولانی تر برخوردارند. تجزیه و تحلیل اخیر از سوابق دامپزشکی نشان می دهد که سگ های زیر 20 پوند (9 کیلوگرم) به طور متوسط ​​11 سال عمر کردند در حالی که سگ هایی که بیش از 90 پوند (40 کیلوگرم) بودند به طور معمول فقط 8 سال زندگی کردند.

اما متوسط طول عمر کل ماجرا نیست. تعریف دقیق "متوسط" به این معنی است که بسیاری از سگ ها طول عمر کوتاه تری دارند در حالی که انتظار می رود برخی دیگر بسیار طولانی تر از حد معمول زندگی کنند. شاید یک روش بهتر برای ارزیابی طول عمر سگ، تبدیل "سن سگ" به "سن انسانی" باشد. به این ترتیب، ما می توانیم دقیقاً با این مقایسه درک کنیم که یک سگ بالغ همسن یک شهروند سالخورده و سالمند است و همان شرایط را دارد. برای آشنایی با این مفهوم مقاله معادل سن سگ با سن انسان چقدر است؟ را ببینید.

اطلاعات مربوط به طول عمر یک سگ کمکی به درد از دست دادن او نمی کند، اما می تواند به صاحبان آن ها کمک کند تا بتوانند در طول مدتی که با هم هستند بهترین مراقبت از این همراهان وفادار را انجام دهند و در این عمر کوتاهی که دارند زندگی خوبی برایشان فراهم سازند.

نژادهای سگی که عمر طولانی دارند

یکی از بهترین راه ها برای اینکه سگ ما زندگی طولانی و شادی داشته باشد، کیفیت مراقبت از سگ است، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد، به ویژه نژاد سگ.

در اینجا لیستی از 10 نژاد سگ وجود دارد که به همراه متوسط ​​عمرشان بیشترین طول عمر را دارند. به طور کلی، سگ های کوچک تر (از نظر جثه) عمر طولانی تری نسبت به همتایان بزرگتر خود دارند، بنابراین شما در این لیست بیشتر سگ های نژاد کوچک و عروسکی را خواهید دید.

1- مالتیز

2- بیگل

3- شپرد استرالیایی

4- شیتزو

عمر سگ شیتزو تریر چقدر است؟

5- لهاسا آپسو

6- کوکاپو

7- جک راسل تریر

8- توی پودل

9- چیواوا (شی هواهوا)

10- یورکشایر تریر

شایان ذکر است که همه این تحقیقات نسبی است و یک فرمول علمی مطلق برای تعیین میانگین طول عمر سگ وجود ندارد. طبق کتاب رکوردهای جهانی گینس، مسن ترین سگی که تاکنون ثبت شده است، بلوئی، یک سگ استرالیایی بود که نزدیک به 30 سال عمر کرد! و شاید حتی بتوان نژادهای دیگری مانند پامرانیان، پاپیلون، چاینیز کرست و غیره را به این لیست اضافه کرد.

علایم پیر شدن در سگ ها

همه پیر می شوند، از جمله سگ شما. آن توله سگ کوچک دوست داشتنی که به همراه همیشگی شما تبدیل شده است، ممکن است نشانه هایی از پیر شدن را نشان دهد، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی. نژاد بزرگی مانند گریت دین در حدود شش سالگی مسن محسوب می شود.

به عنوان مثال یک سگ کوچک مانند چی واوا ممکن است تا هفت یا ده سالگی پیر محسوب نشود. هرچه بیشتر با علائم متداول پیری در سگ ها بیشتر آشنا شوید، زودتر می توانید به سگ خود کمک کنید و شرایط مناسب سنش را فراهم کنید.

این مقاله را حتما بخوانید: 10 آموزش فرمان پذیری به سگ

 

علائم جسمی پیر شدن سگ ها

علائم جسمی پیر شدن سگ ها عبارت اند از:

✔ ایجاد یک هاله سفید روی چشم یا مشکل در دیدن

 کدر شدن چشم سگ می تواند به تدریج اتفاق بیفتد که بلافاصله متوجه آن نشوید. اگرچه این یک اتفاق نسبتاً رایج در سگ های مسن است و بینایی را تحت تأثیر قرار نمی دهد، اما ممکن است نشانه ای از آب مروارید یا سایر بیماری های چشم باشد که اکثر آن ها به راحتی قابل درمان هستند. سگ شما همچنین ممکن است شروع به برخورد با چیزهایی کند یا در پیدا کردن یک اسباب بازی روی زمین یا سایر اشیا دچار مشکل شود. این می تواند علامت از دست دادن بینایی سگ باشد.

✔ نفس بد بو

اگرچه بوی بد دهان و نفس سگ در هر سنی غیر طبیعی نیست و ممکن است پیش بیاد، اما اگر به یکباره این اتفاق رخ دهد، می تواند نشان دهنده بیماری لثه، پوسیدگی دندان یا عفونت باشد. سیستم ایمنی بدن با افزایش سن سگ ها ضعیف می شود و آنها قادر نیستند به راحتی مانند جوانی با عفونت مقابله کنند. همراه با یک جرم گیری خوب، دامپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که برای تشخیص وجود عفونت، از سگ شما آزمایش خون بگیرد.

✔ کاهش سرعت یا مشکل در رفت و آمد

یک سگ مسن ممکن است در پله ها، پریدن به داخل اتومبیل یا فقط برای برخاستن از خواب مشکل داشته باشد. ممکن است ضعف در پاهای پشت او را مشاهده کنید. در حالی که همه ما با افزایش سن کند می شویم، اما مشکلات تحرک سگ شما می تواند ناشی از آرتروز یا بیماری دیگری باشد. همراه با هر دارو یا مکمل دیگری که دامپزشک توصیه می کند، شما باید رژیم و ورزش سگ خود را با پیاده روی آهسته و کوتاه تر یا یک تمرین ورزشی جدید تغییر دهید. به عنوان مثال شنا فعالیت بدنی مناسبی است و بسیاری از سگ ها آن را دوست دارند.

✔ توده ها و برجستگی های جدید

برخی از سگ ها مستعد لیپوماهای چرب بی خطر هستند، اما این توده های زیر پوست با افزایش سن سگ ها بیشتر دیده می شوند. با این حال، هر توده جدید باید توسط دامپزشک بررسی شود تا احتمال به وجود آمدن تومور بدخیم بررسی شود.

✔ تغییر در وزن

 جای تعجب نیست که سگ های پیر و کم تحرک گاهی اوقات چاق می شوند و ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی سگ خود را تغییر داده و برای حفظ وزن مناسب او را تشویق به ورزش کنید. با این حال، اگر سگ مسن شما لاغر می شود، باید توجه مراقب باشید. این می تواند نتیجه کاهش توده عضلانی باشد که در سگ های مسن معمول است، یا ممکن است به دلیل کاهش اشتها  جذب کم مواد مغذی یا بیماری گوارشی ایجاد شود. اگر سگ شما در طی چند ماه یا حتی در طی یک سال بیش از 10 درصد از وزن بدن خود را از دست داد، با دامپزشک خود مشورت کنید.

✔ بی اختیاری یا دشواری در دستشویی کردن

 اگر به نظر می رسد سگ شما به طور ناگهانی جای دستشویی خود را فراموش کرده یا هنگام ادرار به خود فشار می آورد، می تواند نشانه هایی از عفونت ادراری یا بیماری کلیوی باشد. با این حال، بی اختیاری ادراری در سگ های مسن غیر معمول نیست و داروهایی وجود دارد که می توانند به شما کمک کنند.

علائم رفتاری و ذهنی پیری در سگ ها

تغییرات جسمی تنها تغییراتی نیست که ممکن است با افزایش سن در سگ خود مشاهده کند. تغییر در رفتار می تواند نشانه یک مشکل اصلی جسمی باشد یا ممکن است نشانه طبیعی پیری باشد. به عنوان مثال، اگر سگ شیرین و دوست داشتنی شما ناگهان به یک سگ بدخلق تبدیل شده باشد، ممکن است درد ناشی از آرتروز داشته باشد یا ناراحتی جسمی دیگری را تجربه کند. یا ممکن است همراه پر انرژی شما ساعت ها در روز بخوابد. سگ های پیر به خواب بیشتری احتیاج دارند، فقط بگذارید چرت بزنند و استراحت کنند.

با این حال، تغییر رفتار نیز ممکن است نتیجه سندرم اختلال عملکرد شناختی سگ (CCDS) باشد. بر اساس مطالعه ای در مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی، CCDS بر روی 14-35 درصد سگ های بالای هشت سال تأثیر می گذارد. زوال عقل مشابه آلزایمر در انسان، می تواند تغییرات قابل توجهی در رفتار روزمره سگ شما ایجاد کند:

  • ترس از اشخاص یا اشیای آشنا
  • تغییراتی در چرخه خواب-بیداری، از جمله بی قراری یا راه رفتن در شب
  • افزایش واق زدن
  • رفتارهای تکراری یا وسواسی
  • فراموشی دستورات و فرمان هایی که قبلا آموخته بود
  • کثیف کردن خانه
  • افزایش اضطراب
  • گیجی و گمراهی
  • تغییر چشمگیر در میزان فعالیت

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در صورت مشاهده هر یک از این تغییرات جسمی یا روحی با دامپزشک خود مشورت کنید. دامپزشک می تواند دلایل اساسی را تعیین کرده و درمان هایی را تجویز کند. او همچنین می تواند به شما کمک کند تا درباره مراقبت از سگ خود تصمیم گیری کنید: تغییر در رژیم غذایی و ورزش، تغییراتی که می توانید در خانه انجام دهید یا در برنامه روزمره.

این مقاله را حتما بخوانید: معادل سن سگ با سن انسان چقدر است؟

عوامل موثر بر افزایش طول عمر سگ ها

سگ ها حیواناتی بسیار وفادار و دوست داشتنی هستند که بیشتر مردم دوست دارند دوستان پشمالوی خود را تا آنجا که ممکن است در کنار خود نگه دارند. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامتی و خوشبختی سگ خود انجام دهید:

  1. وزن مناسب سگ خود را حفظ کنید.
  2. در برنامه سگ خود ورزش و تحرک کافی روزانه قرار دهید.
  3. برایش بازی های فکری تدراک ببینید تا ذهنش فعال و پویا بماند.
  4. به صورت مرتب و منظم به بهداشت دهان و دندانش برسید.
  5. برای چکاپ دوره ای او را نزد دامپزشک ببرید.
  6. و از همه مهمتر عشق فراوانی نثارش کنید.

دندان های سگ خود را با مسواک زدن روزانه تمیز نگه دارید و آنها را توسط دامپزشک معاینه کنید تا ببینید آیا سگ شما به تمیز کردن دندان یا مراقبت دیگری نیاز دارد یا خیر.

طول عمر سگ بر اساس نژاد

به طور معمول طول عمر نژاد های کوچک تر نسبت به نژاد های بزرگ تر به دلیل تنش فیزیکی نژادهای بزرگ  1.5 برابر است. سگ های ماده هم معمولا 2 سال بیشتر از سگ های نر عمر می کنند.

اگر صاحب سگ از پیش بداند که نژاد سگش به اندازه سگ های دیگر عمر نمی کند، می تواند خود و خانواده اش را از نظر روحی برای هر اتفاقی اماده کند.

لیست زیر توسط  "American Kennel Club"  تهیه شده است که شامل میانگین امید به زندگی هر نژاد است.

طول عمر سگ باکسر (Boxer)                                                                                            10.5 سال

طول عمر سگ  بوستون تریر (Boston Terrier)                                                                        13 سال

طول عمر سگ بولداگ (Bulldog)                                                                                             7 سال

طول عمر سگ بیگل (Beagle)                                                                                              13 سال

طول عمر سگ پاگ (Pug)                                                                                                 13.5 سال

طول عمر سگ پمبروک وِلش (Pembroke Welsh)                                                                   13 سال

طول عمر سگ پودل (Poodle)                                                                                              12 سال

طول عمر سگ پومرانیان (Pomeranian)                                                                                15 سال

طول عمر سگ داکشِند (Dachshund)                                                                                  15.5 سال

طول عمر سگ دوبرمن پینچر (Doberman Pinscher)                                                              10 سال

طول عمر سگ روتوایلر (Rottweiler)                                                                                     10 سال

طول عمر سگ ژرمن شپرد (German Shepherd)                                                                   11 سال

طول عمر سگ ژرمن شورت هیرد (German Shorthaired)                                                      13سال

طول عمر سگ سیبرین هاسکی (Sibrian Husky)                                                                      12 سال

طول عمر سگ شتلند شیپ داگ (Shetland Sheepdog)                                                         13.5 سال

طول عمر سگ شی هوا هوا (Chihuahua)                                                                            13.5 سال

طول عمر سگ شیتزو (Shih Tzu)                                                                                         13 سال

طول عمر سگ کاکر اسپانیل (Cocker Spaniel)                                                                       12 سال

طول عمر سگ کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل (Cavalier King Charles Spaniel)                            10 سال

طول عمر سگ گریت دیِن (Great Dane)                                                                               8.5 سال

طول عمر سگ گلدن روتوایلر (Golden Rretriever)                                                                 12 سال

طول عمر سگ لابرادور رتریور (      (Labrador Retriever)                                                     14 سال

طول عمر سگ مالتیز (Maltese)                                                                                            14 سال

طول عمر سگ مینیاتور اشناتزر (Miniature Schnauzer)                                                          14 سال

طول عمر سگ مینیاتوری (Miniature)                                                                                    15 سال

طول عمر سگ یورکشایر تریر (Yorkshire Terrier)                                                                 14 سال

پت شاپ آنلاین شهرپت

 

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید