۰

آشنایی با خوکچه هندی + نگهداری

خوکچه هندی یک حیوان خانگی اجتماعی، آرام و دوست داشتنی است. آن ها برای برقراری ارتباط با شما صداهای مختلفی از خود در می آورند که هر کدام معنی متفاوتی دارد. خوکچه هندی ها موجوداتی شیرینند که موقع خوشحالی جست و خیز می کنند و به هوا می پرند.

خوکچه هندی بر خلاف اسمش نه شبیه خوک هاست و نه بومی هند. حتی نام انگلیسی این جونده Guinea pig (خوک گینه) ربطی به اصلیتش ندارد چرا که خوکچه هندی اصالتا بومی آمریکای جنوبی است.

خوکچه هندی ظاهری شبیه به خرگوش و یا همستر دارد. وزن این جونده معمولا حدود 700-1200 گرم و طولش بین 20 تا 25 سانتی متر است. آن ها در رنگ ها و گونه های متفاوت و دو نوع مو بلند و مو کوتاه یافت می شوند. خوکچه هندی معمولا حدود 4 یا 5 سال عمر می کند اما با نگهداری صحیح و تغذیه درست این عدد به 8 سال هم می رسد. حتی نام یکی از این خوکچه هندی ها در کتاب رکورد گینس با سن 14 سال ثبت شده است!

نگهداری از خوکچه هندی نسبت به سایر حیوانات خانگی مثل سگ و گربه آسان تر است، فضای کمی نیاز دارد، نیاز به شستوی مدام ندارد، لازم نیست هر روز به گردش برود و حیوان آرامی است. با این حال مثل هر موجود دیگری مراقبت ها و نیازهای مخصوص به خود را دارد و هر روز باید ساعاتی را خارج از قفس به فعالیت و جست و خیز مشغول باشد.

تغذیه خوکچه هندی

خوکچه هندی ها گیاه خوارند. یونجه تازه و با کیفیت باید همیشه در دسترسشان باشد که در واقع قسمت عمده رژیم غذایی خوکچه هندی را شامل می شود. سیستم گوارشی خوکچه هندی به یونجه نیاز دارد تا عملکرد درستی داشته باشد. شما می توانید یونجه مناسب، تازه و با کیفیت را از پت شاپ آنلاین شهرپت تهیه نمایید.

برای رفع احتیاجات غذای روزانه خوکچه هندی ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

در کنار یونجه، روزانه از سبزیجات نیز استفاده کنید. خوکچه هندی ها سراسر روز و شب مشغول جویدنند چرا که دندان هایشان روزانه رشد می کند و برای ساییدن آن ها و حفظ طول مناسب دندان باید یونجه و علف بجوند.

گزینه دیگر برای تغذیه خوکچه هندی پلت های مخصوص این جوندگان است که حاوی ویتامین ها از جمله ویتامین C، مواد معدنی، فیبر و دیگر مواد مغذی ضروری برای خوکچه است. برای استفاده از پلت، ظرف غذای خوکچه را کامل پر نکنید چرا که غذای باز شده در معرض هوا به دلیل اکسید شدن، ویتامین C خود را از دست می دهد. در کنار پلت و غذای خشک خوکچه هندی همیشه آب تازه و تمیز قرار دهید. کمبود آب موجب بیماری های جدی در خوکچه ها می شود. البته خوکچه ها مقداری از آب مورد نیاز خود را از طریق سبزیجات تامین می کنند، با این حال بهتر است روزی دوبار ظرف آب خوکچه خود را بررسی کنید.

سبزیجات ریشه ای (Root Vegetable) مانند هویج و میوه ها باید به مقدار کم به خوکچه داده شود. می توانید از این گزینه ها به عنوان تشویقی استفاده کنید. شکر موجود در این سبزیجات و میوه ها منجر به اسهال و به خطر افتادن سلامتی و جان خوکچه هندی شما می شود.

از دادن دانه ها، غلات و مغز ها (بادام، فندق ودیگر مغزها) خودداری کنید چرا که کربوهیدرات و چربی بالایی دارند و موجب اضافه وزن می گردند.

خرید غذای خوکچه هندی

غذای خوکچه هندی چی باید باشه؟ پایه و اساس رژیم مناسب و سالم خوکچه هندی در کنار یونجه، پلت های مخصوص تهیه شده برای آن هاست. خوشبختانه، برندهای تجاری با کیفیت مانند تاپ فید، اوشکایا و ... در فروشگاه غذا و لوازم حیوانات خانگی به راحتی در دسترس هستند. غذای مخصوص خوکچه هندی به طور خاص متعادل شده اند تا نیازهای خوکچه هندی را به طور تخصصی برآورده کنند. دو وعده غذای پلت شده برای سالم و سرزنده نگه داشتن حیوان خانگی شما ایده آل است.

عادات غذایی  خوکچه هندی

خوکچه هندی ها در سنین کم عادت های غذایی خود را انتخاب می کنند و به سختی در مقابل تغییر رژیم غذایی مقاومت می کنند تا حدی که اگر غذایشان یک دفعه عوض شود، از خوردن امتناع می کنند. بنابراین تغییر برنامه غذایی خوکچه باید با احتیاط انجام پذیرد.

برای تغییر نوع، مقدار و حتی برند غذایی که برای خوکچه هندی خود استفاده می کنید حتما این کار را به تدریج و آرام آرام انجام دهید. به این صورت که مقدار کمی از غذای جدید به غذای قبلی اضافه کنید و اجازه دهید خوکچه در طول زمان به آن عادت کند.

مهمترین جنبه رژیم غذایی خوکچه هندی نیاز آن ها به ویتامین C است.

چرا خوکچه هندی به ویتامین C نیاز دارد؟

خوکچه هندی ها و پستانداران قادر به تامین ویتامین C مورد نیاز خود نیستند بنابراین افزودن این ویتامین به رژیم غذایی روزانه آن ها ضروری است.

عکس خوکچه هندی

ویتامین C برای رشد طبیعی و سلامتی پوست، مفاصل و سطح مخاط مانند لثه ها حیاتی است. همچنین در ترمیم زخم ها نقش مهمی دارد. کمبود ویتامین C بدن را مستعد ابتلا به بیماری های دیگر از جمله عفونت می کند و خوکچه هندی را مستعد مشکلات پوستی می نماید.

عوارض کمبود ویتامین C در خوکچه ها عبارتند از: پوست و موی زبر، بی اشتهایی، اسهال، عدم تحرک و امتناع از راه رفتن، پا یا مفاصل متورم و دردناک، خونریزی و زخم لثه یا پوست.

شیر برای خوکچه هندی

با اینکه خوکچه هندی جونده ای پستاندار است و پس از تولد از شیر مادر تغذیه می کند اما در بزرگسالی نباید شیر بخورد. جوندگان خزدار (نوع پوشش مو) به لاکتوز حساسیت دارند، به این معنی که بدن آن ها به راحتی و به اندازه کافی مواد لبنی را هضم نمی کند و این منجر به مشکلات حادی گوارشی می گردد.

خوابیدن خوکچه هندی

شاید تعجب کنید هر زمان که از کنار قفس خوکچه هندی خود رد می شوید بیدار است، غذا می خورد، در حال جویدن یا بازی کردن است گویی خواب ندارد! این یک تفاوت بزرگ خوکچه با سایر جونده ها مانند همستر است که اغلب در طول روز چرت می زنند.

درست مثل هر حیوان دیگر، خوکچه هندی نیز به خواب احتیاج دارد. اینکه شما خوابیدن خوکچه هندی خود را نمی بینید چند دلیل دارد.

  1. خوکچه هندی ها جوندگانی هستند که در روز فعالیت می کنند. مانند انسان ها، خوکچه هندی ها تمایل به بیداری در طول روز و خواب شبانه دارند و بیشترین فعالیت آن ها صبح زود زمان طول خروشید و غروب هاست.
  2. بیشتر صاحبان خوکچه هندی می گویند که آن ها تقریباً چهار تا شش ساعت در روز می خوابند. این بدان معنی است که آن ها کل شب را نمی خوابند. بنابراین، ممکن است احساس کنید که خوکچه هندی شما بیشتر شب را بیدار است، مخصوصاً اگر قفس خوکچه هندی در اتاق خواب شما باشد! اگر خوکچه هندی شما را در طول شب بیدار نگه می دارد، بهتر است قفس او را به خارج از اتاق خواب خود ببرید. خوکچه هندی، موجودی اجتماعی است اما به صداهای بلند حساس است، بنابراین اتاقی را در نظر بگیرید که در آن رفت و آمد داشته باشید اما به تلویزیون یا دستگاه پخش موسیقی نزدیک نباشد.

مدفوع خوکچه هندی نشانه چیست؟

خوکچه هندی به دلیل خوردن غذاهایی با فیبر بالا، زیاد مدفوع می کند گاهی بیش از 100 بار در روز! برای تمیز نگه داشتن قفس باید روزانه ( در صورت لزوم 3 تا 4 بار در روز) پوشال کف قفس را تعویض کنید تا تمیز بماند.

شما از شکل، مقدار و بوی مدفوع خوکچه هندی می توانید اطلاعات زیادی در مورد سلامتیش به دست بیاورید. مدفوع نرمال خوکچه هندی باید از نظر قوام یکنواخت و بیضی شکل باشد. وقتی خوکچه هندی روی آن ها راه می رود نباید له شوند در عین حال نباید زیاد هم خشک باشند. در حالت طبیعی شگفت آور است که مدفوع خوکچه هندی در واقع بدبو نیست.

بر خلاف سایر حیوانات خانگی، خوکچه هندی زمان مشخص و الگوی منظمی برای مدفوع کردن ندارد و هر زمان احتیاج باشد این کار را انجام می دهد حتی زمان خوردن یا خوابیدن! البته هر چه بیشتر غذا بخورد، بیشتر هم مدفوع می کند.

نکتهپوشال بستر جوندگان تاپ فید مدل پوشال یک بستر ایده آل برای همه‌ حيوانات کوچک مانند جوند‌گان می باشد که از تراشه‌های چوب طبیعی جهت تهیه شده است و فاقد گرد و غبار می‌باشد و برای تنفس حیوان اشکال و یا حساسیت ایجاد نمی کند. 

مدفوع خوکچه هندی شما به شکل های زیر می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد:

  •  مدفوع شل
  • مدفوع همراه با خون
  • مدفوع خیلی خشک
  • مدفوع گلوگه شده

در این صورت اطمینان حاصل کنید که مقدار یونجه در رژیم غذایی خوکچه هندی به اندازه کافی وجود دارد تا فیبر مورد نیاز او را تأمین کند. سعی کنید خوکچه هندی آب بیشتری بنوشد. میوه ها یا سایر غذاهای ممنوعه را در رژیم غذایی آن ها کاهش دهید و قفس آنها را مرتبا تمیز کنید.

اگر قصد خرید مکمل های غذایی و درمانی خوکچه هندی را دارید می توانید در سایت شهرپت ارزان ترین قیمت ها را مشاهده نمایید. 
 

خرید قفس خوکچه هندی

خوکچه هندی شما بیشتر وقت خود را در قفس می گذراند. بنابراین، انتخاب و خرید یک قفس مناسب برای خوکچه هندی امری بسیار مهم است. به طور کلی، هرچه بزرگتر بهتر! اندازه مناسب قفس به خوکچه اجازه می دهد در قفس به فعالیت و تحرک بپردازد که باعث حفظ سلامتی خوکچه هندی می شود و از خستگی و خشک شدن دست و پاها نیز جلوگیری می کند.

اندازه قفس به تعداد خوکچه هندی ها و میزان فضایی که شما می توانید برای قفس در نظر بگیرید بستگی دارد. در خرید قفس خوکچه هندی به این نکته توجه کنید که کوچکترین قفس برای یک خوکچه هندی باید حداقل به طول 90، عرض 76 و ارتفاع 45 سانتی متر باشد.

نگهداری از خوکچه هندی مو بلند

برس کشیدن روزانه برای خوکچه هندی با موهای بلند ضروری است و می تواند پوشش موی آن ها را در وضعیت خوبی نگهدارد و برای خوکچه هندی موی کوتاه نیز مفید است. با استفاده از یک برس مناسب، موها را به آرامی در همان جهتی که مو رشد می کند شانه بزنید و موهای مرده، گره ها و شاخه و برگ های خشک که از غذا یا پوشال در موهایش رفته است را به آرامی بیرون بیاورید.

شستشوی خوکچه هندی

خوکچه هندی فقط یک بار در ماه در تابستان و هر دو ماه یکبار در زمستان نیاز به حمام و شستشو دارد. این امر مگر در مواردی که حیوان خانگی شما به حمام ضد انگلی احتیاج داشته باشد و یا تجویز دامپزشک، در مورد همه خوکچه هندی ها صدق می کند. به طور کلی، استحمام بیش از حد، حیوانات را در معرض خطر عفونت های پوستی و سرما قرار می دهد.

پت شاپ آنلاین شهرپت

 

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید