۰

تغذیه مناسب پرندگان خانگی کدام است؟

از آنجا که گونه های زیادی از پرندگان زینتی وجود دارد، هیچ تغذیه یکسانی وجود ندارد که بتوان از آن برای همه پرندگان خانگی و زینتی استفاده کرد.

بعضی از آنها دانه خوار هستند، برخی از آن ها شهدخوار هستند، در حالی که برخی بیشتر میوه می خورند. بنابراین مهم است که دقیقاً آنچه پرنده شما می تواند و دوست دارد بخورد را پیدا کنید. اشتباه اصلی صاحبان پرندگان در عدم رعایت رژیم غذایی متعادل است. به عنوان مثال، دامپزشکان اغلب کاکادوهایی را می بینند که فقط با تخمه آفتابگردان تغذیه می شوند که منجر به چاقی، تومورهای چرب و اختلالات کبدی می شود. تغذیه نامناسب پرندگان، علت بسیاری از مشکلات رایج مانند اختلالات معده، بیماری های تنفسی، ناهنجاری های رشد، تولید مثل ضعیف و سیستم ایمنی ضعیف می باشد.

اهمیت انتخاب غذای پرندگان خانگی و زینتی

تغذیه صحیح یکی از اساسی ترین نیازهای پرنده های زینتی برای زنده ماندن می باشد. هنگام تغذیه پرندگان، انتخاب غذای مناسب پرندگان خانگی برای سلامتی آنها ضروری است. یک رژیم غذایی متعادل می تواند از بسیاری از مشکلات سلامتی و رفتاری جلوگیری کند. همچنین  لازم است بدانید که همه پرندگان نیازهای غذایی یکسانی ندارند. برای بعضی از پرندگان، غذای مناسب معمولاً شامل غلات، دانه ها و مغزها است. سایر پرندگان  در درجه اول میوه ها را ترجیح می دهند.

غذایی که پرنده خانگی شما می خورد از مواد اولیه مختلف تشکیل شده و مواد اولیه از مواد مغذی تشکیل شده است.

شش گروه اصلی مواد مغذی وجود دارد:

  • آب
  • پروتئین ها و آمینو اسیدها
  • کربوهیدرات ها
  • چربی ها و اسیدهای چرب
  • مواد معدنی
  • ویتامین

✅ آب

پرندگان به همان اندازه که به غذا احتیاج دارند به آب نیز نیاز دارند. همانطور که ما از طرق مختلف از آب استفاده می کنیم، پرندگان نیز همین کار را می کنند. فراتر از رفع تشنگی و آبرسانی، آب به پرندگان کمک می کند، پرهای خود را تمیز می کنند و حتی انگل های خارجی را از بین ببرند. پرندگان زینتی در هر زمان از سال، هم برای نوشیدن و هم برای استحمام، به یک منبع آب تمیز تازه نیاز دارند. آب به خنک نگه داشتن بدن یک پرنده از داخل و خارج کمک می کند.

✅ پروتئین ها و آمینو اسیدها

اکثر مخلوط های استاندارد بذر حاوی پروتئین کافی برای تأمین نیاز پرندگان نیستند. پروتئین ها، ساخته شده از اسیدهای آمینه، سازنده عضلات و پرها هستند. پرنده می تواند برخی از این اسیدهای آمینه را خودش تولید کند (اسیدهای آمینه غیر ضروری). سایر موارد توسط پرندگان (اسیدهای آمینه ضروری) ساخته نمی شوند و بنابراین باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.

هنگام تخمگذاری برای حیوانات جوانی که هنوز در حال رشد هستند، بیشترین نیاز به پروتئین وجود دارد. اسید آمینه لیزین یکی از مهمترین اسیدهای آمینه در طول رشد است. در طی پر ریزی، پرندگان به پروتئین بیشتری دارند. در این دوره، پرندگان پرهای خود را عوض می کنند، این روند نیاز به انرژی زیادی دارد. پرها از 85٪ پروتئین تشکیل شده اند.

اسیدهای آمینه متیونین و سیستئین به ویژه برای پرها مهم هستند. کمبود متیونین می تواند منجر به راه راههای تیره و افقی روی پرها شود که "خطوط استرس" نامیده می شوند. پروتئین های زیاد نیز ممکن است روی پرندگان تأثیر منفی بگذارد. هنگام هضم پروتئین ها، اسید اوریک در بدن تشکیل می شود. این به طور معمول از طریق ادرار دفع می شود. اما اگر پروتئین بیش از حد وجود داشته باشد، کلیه ها قادر به از بین بردن تمام اسید اوریک نیستند. این اسید اوریک می تواند در مفاصل جمع شده و منجر به نقرس شود.

✅ کربوهیدرات ها

پرندگان برای تامین انرژی غذایی لازم به کربوهیدرات ها نیاز دارند. کربوهیدرات ها جز اجزا اصلی گیاهان هستند و 70-85 درصد از کل ماده خشک موجود در علوفه و غلات را تشکیل می دهند. برخی منابع گیاهی که در رژیم های غذایی پرندگان برای تأمین کربوهیدرات استفاده می شود ذرت، گندم ، جو و ...  می باشد.

✅ چربی ها و اسیدهای چرب

چربی های موجود در غذا منبع مهم انرژی پرندگان زینتی است. علاوه بر این، چربی ها برای انتقال ویتامین های محلول در چربی نیز ضروری هستند. آنها منبع اولیه مقداری هورمون هستند و اسیدهای چرب ضروری را تأمین می کنند. اسیدهای چرب ضروری (به عنوان مثال لینولئیک و لینولنیک) نمی توانند توسط بدن ایجاد شوند و باید از طریق خوراک جذب شوند. اسید لینولئیک برای ساخت سلول ها مهم است.

✅ ویتامین ها

ویتامین ها مواد مغذی ضروری هستند که برای عملکرد صحیح متابولیسم، رشد و سلامتی در سطح پایین لازم هستند. هر ویتامین عملکرد خاص خود را در بدن دارد. در نتیجه هیچ ویتامینی را نمی توان از دست داد. باید مراقب باشید که مقدار زیادی ویتامین محلول در چربی (ویتامین های A ، D ، E و K) نباید به عنوان مکمل مصرف شود. این ویتامین ها از طریق ادرار دفع نمی شوند و مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به مسمومیت به خصوص با ویتامین های A و D شود.

ویتامین A

مقدار ویتامین A در مخلوط دانه محدود است، بنابراین باید مکمل آن مصرف شود. ویتامین A برای عملکردهای بینایی مهم است و در رشد و نمو، باروری و همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.

ویتامین A در تشکیل اپیتلیوم نقش دارد. اپیتلیوم پوشش خارجی پوست و اندام ها را تشکیل می دهد. کمبود ویتامین A اغلب منجر به کاهش مقاومت در برابر عفونت ها، مشکلات پوستی می شود و ممکن است باعث ریزش پرها شود. در صورت کمبود ویتامین A، ممکن منجر به انسداد کلیه ها و ایجاد مشکل تنفسی شود.

ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که از طریق غذا جذب می شود. ویتامین D برای جذب مناسب کلسیم و فسفر از رژیم غذایی لازم است. کلسیم و فسفر به ویژه برای تشکیل استخوان و ساخت اسکلت در پرندگان جوان مهم است. قدرت پوسته با در دسترس بودن ویتامین D و کلسیم رابطه مستقیمی دارد. کمبود ویتامین D می تواند منجر به رشد ضعیف استخوان ها، تغییر شکل استخوان ها، چسبندگی انگشتان پا شود. پرندگانی که در دچار کمبود کلسیم هستند تخم هایی با پوسته های بسیار نازک تولید می کنند. همچنین مقدار بیش از حد ویتامین D می تواند منجر به رسوب کلسیم در اعضای بدن شود و عملکرد آنها را تضعیف نماید.

ویتامین  E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان طبیعی است و با خنثی سازی مواد مضر (رادیکال ها) از سلول ها محافظت می کند. ویتامین E برای باروری، رشد و متابولیسم ضروری است. ویتامین E همچنین در ترمیم و حفظ عضلات نقش دارد. در صورت کمبود ویتامین E، تعادل پرنده می تواند مختل شود که با حرکات کنترل نشده سر و همچنین ناباروری همراه است.

تغذیه پرندگان زینتی و خانگی

1. اساس تغذیه پرندگان غذای خشک مخصوص و با کیفیت است. به دنبال کیفیت خوب باشید و فقط از مخلوطی استفاده کنید که مناسب نوع پرنده شما باشد.

2. مقدار خوراک آماده را دقیقاً اندازه بگیرید. پرندگان قطعاً به خوراک آماده احتیاج دارند، اما نه به طور انحصاری و نه خیلی زیاد، در غیر این صورت خطر اضافه وزن آنها را تهدید می کنید. اولین قانون کلی: دو قاشق غذای آماده برای هر پرنده در روز کافی است. قانون دوم این است: هر پرنده باید ظرف غذای مخصوص خود را داشته باشد.

3. سنگ های معدنی یکی از موارد ضروری در هر قفس پرنده است زیرا کلسیم و سایر مواد معدنی مهم را برای پرندگان فراهم می کند.

4- در کنار خوراک آماده، پرندگان برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل به میوه، سبزیجات و گیاهان نیاز دارند. هفته ای یک یا دو بار به آنها یک تکه میوه با تفاله سخت مانند سیب بدهید. روزانه به آنها مقداری سبزیجات، سالاد ارگانیک، یک تکه هویج یا خیار بدهید. در تغذیه با سبزیجات مهم است که از قبل بدانید که پرنده شما کدام نوع میوه و سبزیجات را دوست دارد و قادر به هضم آن است.

5- غذا خوردن تنها راهی برای تغذیه پرندگان نیست بلکه آنها را مشغول و سرگرم نگه می دارد.

6. اگرچه  تعداد زیادی از پرندگان زینتی از مناطق بسیار گرم مانند استرالیا می آیند، اما این بدان معنا نیست که آنها نسبت به پرندگان دیگر به آب کمتری نیاز دارند. برعکس، همیشه باید به میزان کافی آب تمیز و خنک در اختیار داشته باشند.

7. در زمان ریزش پرها و همچنین تخمگذاری، پرندگان نیز به پروتئین بیشتری احتیاج دارند که می توانید آنها را به صورت مخلوط مخصوص تخم مرغ و غذای نرم به آنها بدهید.

فروشگاه اینترنتی شهرپت انواع مختلفی ازغذای پرندگان را در اختیار شما قرار می دهد.

غذاهای مضر برای پرنده های زینتی

در کنار موارد بالا از دادن تشویقی و دانه های چرب به مقدار زیاد به پرنده خود خودداری کنید چرا که منجر به چاقی و اضافه وزن پرنده و مشکلات ناشی از آن می گردد. هرگز به پرنده خود میوه های فن آوری شده و شیرین ندهید. هیچگاه غذای پرنده به مقدار زیاد نگه ندارید، زیرا باکتری ها و قارچ ها می توانند در رطوبت بالا رشد کنند.

درعوض، بیشتر اوقات محصولات تازه بخرید. نباید به پرنده خود میوهایی نرم مانند موز بدهید زیرا باعث مسدود شدن سوراخ های بینی آنها می شود. برخی از غذاها از جمله شیرینی، مواد باقیمانده غذای خودتان، آووکادو، گریپ فروت، لوبیای سبز، سیب زمینی خام و انواع کلم ها کاملاً ممنوع است. همه این غذاها برای پرندگان سمی هستند و می توانند تهدید کننده زندگی آن ها باشند.

پت شاپ آنلاین شهرپت

۰ نظر

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید