۰

آیا نگهداری خرگوش برای کودکان ضرر دارد؟

خرگوش ها موجودات شگفت انگیزی هستند. آنها حس بویایی بسیار خوبی دارند و دارای دید بینایی 190 درجه هستند.

گوش آنها نه تنها به گونه ای طراحی شده است که شنوایی فوق العاده ای به آنها می دهد، بلکه سطح وسیع هر گوش نیز به تنظیم دمای بدن کمک می کند.

به طور معمول خرگوش ها به عنوان حیوان خانگی مناسب کودک شناخته می شوند، زیبا، پشمالو و نگهداری آسان.

اگر خرگوش زیبایی را به عنوان حیوان خانگی به منزل آورده اید و تصمیم به نگهداری آن دارید، برای آشنایی با خلق و خوی خرگوش ها و روش صحیح نگهداری از آن ها این مطلب را مطالعه کنید.

تنها آنچه که شما نیاز دارید قفس، مقداری پوشال، غذا و اسباب بازی است و کودکان ما ساعت ها سرگرم می شوند! درست است؟

متاسفانه نه. در جامعه ما تصورات غلط زیادی در مورد خرگوش های خانگی وجود دارد. درباره نگهداری سگ و گربه و شرایط لازم برای تامین نیازهای اولیه آن ها تا حدی آگاهی داریم. در مقابل، اطلاعات ما در مورد خرگوش های خانگی مرتب تغییر می کند و به روز می شود. ما هنوز در حال یادگیری هستیم که آن ها به عنوان حیوانات خانگی چه نیازهایی دارند.

اغلب آنها در "کلبه" های حیاط خانه، در قفس در گوشه اتاق خواب تنها می نشینند، فراموش شده یا نادیده گرفته می شوند.

آیا خرگوش یک حیوان خانگی مناسب برای کودک من است؟

 

اگر کودک شما شخصیت ملایمی دارد و اهل همکاری است، ممکن است از داشتن یک خرگوش به عنوان عضوی از خانواده لذت ببرید.

اگر کودک شما به طور کلی پر سر و صداست، بسیار فعال است و حتی کمی پرخاشگر، به نظر می رسد که مرتباً به یادآوری در مورد قوانین احتیاج دارد و یا اینکه آن ها را به درستی انجام نمی دهد، ممکن است ایجاد رابطه مناسب و نگهداری از خرگوش برای او دشوار باشد و همچنین باعث می شود خرگوش دچار استرس شود.

در این مورد سن و  تعداد فرزندان شما بسیار تعیین کننده و مهم است.

انواع مکمل های غذایی و درمانی خرگوش را می توانید از شهرپت با ارزان ترین قیمت خریداری نمایید. 

نکاتی که قبل از خرید خرگوش باید بدانید

در زیر به بررسی ارتباط سن و تعداد کودک با نگهداری خرگوش می پردازیم:

✅ برای یک کودک کوچکتر از 7 سال احتمالاً نباید خرگوش بگیرید مگر اینکه کودک شما شخصیت آرامی داشته باشد و شما یک فرد بالغ با اطلاعات کافی در مورد خرگوش باشید که می خواهد یک کودک نوپای دیگری را به خانه بیاورد. اگر وقت و حوصله داشته باشید می توان این کار را انجام داد.

✅اگر شما دو یا چند کودک زیر7 سال دارید نباید خرگوش بگیرید. شما به احتمال زیاد درگیر کودکان پرانرژی و فعالی هستید که نیاز به توجه زیادی دارند و احتمالاً وقت کمی برای رسیدگی به خرگوش خواهید داشت.

✅ یك کودک زیر 7 سال و یكی بالای 7 سال، شاید. وقت شما، شخصیت فرزندان و سطح سر و صدا / فعالیت عمومی خانواده شما باید در نظر گرفته شود. اگر کودک کوچکتر شما تازه راه افتاده است و به هر سمتی می رود، ممکن است برای شما و خرگوش زندگی سخت شود حتی اگر کودک بزرگتر از نوع "آرام" باشد.

✅ یک یا چند کودک بالای 7 سال شرایط بهتری برای داشتن یک ارتباط خوب با خرگوش دارند. باز هم باید به وقت شما، شخصیت فرزندان و سطح سر و صدا / فعالیت عمومی خانواده توجه کنید. رفت و آمد زیاد احتمالاً باعث خستگی یک خرگوش می شود و همین ممکن است موجب پرخاشگری خرگوش و صدمه رساندن به کودک شود.

✅ اگر شما خانواده ای با یک کودک زیر 7 سال و چند کودک بالای 7 سال هستید احتمالاً نباید خرگوش بگیرید. موارد بالا را در نظر بگیرید و اینکه به احتمال زیاد خانواده شما برای داشتن خرگوش بسیار شلوغ و پر سر و صداست. مراقبت و آموزش یک خرگوش ممکن است "فقط یک کار دیگر" باشد که بزرگسالان باید انجام دهند.

✅ یک کودک بزرگتر از 7 سال، اگر شما علاقه مند به پذیرش مسئولیت یک خرگوش هستید و اگر کودک آرام است و به طور کلی قوانین رفتاری را می پذیرد، یک خرگوش احتمالاً می تواند زندگی خوبی در کنار شما و فرزندتان داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که نگهداری از یک خرگوش با داشتن فرزند یا فرزندانی شلوغ، بیش فعال و پرسر و صدا ایده خوبی نیست.

هم کودک خردسال و هم خرگوش هنگام ارتباط با هم در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می گیرند.

نکته:  پوشال بستر خرگوش یک بستر ایده آل برای همه‌ حيوانات کوچک مانند خرگوش است که از تراشه‌های چوب طبیعی تهیه شده است فاقد گرد و غبار بوده و برای تنفس حیوان اشکال و یا حساسیت ایجاد نمی کند.

آیا شما زمان کافی برای نگهداری از خرگوش دارید؟

خرگوش ها شب ها بیدار هستند، در واقع در طول روز می خوابند و عصر ها و گاهی شب ها بیدار می شوند و به فعالیت می پردازند.

این موجودات نیاز دارند برای اینکه زندگی شاد و خوبی داشته باشند ارتباط مناسبی با شما برقرار کنند و در کنارتان احساس امنیت کنند.

خرگوش ها برای اینکه زندگی سالمی داشته باشند نیاز دارند هر روز سبزیجات و میوه های تازه بخورند بنابراین شما هر روز باید زمانی را برای خرید سبزیجات برای خرگوش خود بگذارید.

انواع غذا و خوراک خرگوش را با بهترین قیمت از شهرپت خریداری نمایید.

ویژگی های محل نگهداری خرگوش

خرگوش‌ها حیوانات پر انرژیی هستند که مکان‌های متنوعی را برای نگهداری از آن‌ها می‌توان در نظر گرفت. توجه داشته باشید که خرگوش‌ها ترجیح می‌دهند که یک مکان مخصوص به خود داشته باشند. 

محل نگهداری از خرگوش باید دو قسمت داشته باشد. یکی محل تاریک و ساکت که برای خواب استفاده کند و دیگری محلی بزرگ تر که بتواند به راحتی در آن جست و خیز کند.

محل نگهداری خرگوش باید بیش از یک حفره کوتاه و کوچک داشته باشد. درهای متعدد داشته و مانند یک هزار تو برای خرگوش باشد.

آیا نگه داشتن خرگوش در خانه ضرر دارد؟

8 دلیل برای اینکه نباید برای کودک خردسال خود خرگوش بیاورید:

1- وقتی کودک خردسال خرگوش را می بیند، در نگاه اول عاشقش می شود. اصرار طبیعی کودک این است که آن را با عشق و علاقه در بغل خود بفشارد و نوازشش کند.

بدن خرگوش ها نیز بسیار شکننده است و اگر با آنها به اشتباه رفتار شود، می تواند باعث درد و آسیب به آنها شود.

2- یک کودک خردسال می تواند به راحتی یک خرگوش را از بغل خود به زمین بیندازد و این می تواند خرگوش را دچار صدمات جدی و حتی کشنده کند.

3- حتی اگر به کودک خردسال خود اجازه ندهید که خرگوش را بغل کند و فقط در صورت قرار گرفتن خرگوش روی زمین به کودک اجازه دهید تا او را نوازش کند، این باز هم می تواند برای کودک و خرگوش یک موقعیت خطرناک ایجاد کند. این کار باید در هر زمان توسط یک بزرگسال تحت نظارت دقیق انجام شود، چراکه کودک می تواند به طور ناخواسته خرگوش را بترساند یا به او آسیب برساند.

4- گوش خرگوش ها برای کودکان خردسال بسیار فریبنده است و یک کودک خردسال ممکن گوش خرگوش ها را بکشد یا خم کند.

5- بچه های کوچک ممکن است انگشت خود را در چشم خرگوش فرو ببرند یا با اسباب بازی و غیره او را بزنند.

6- یک کودک کوچک ممکن است سعی کند یک خرگوش را بغل کند، حتی اگر خرگوش روی زمین باشد ممکن است او را خیلی محکم فشار داده و به خرگوش آسیب بزند.

7- کودکی که بالای سر یک خرگوش ایستاده و سعی می کند او را در دست بگیرد، باعث می شود خرگوش احساس کند کودک درنده ای است که به او حمله کرده است و ممکن است سعی کند با چنگ انداختن بازوهای کودک باعث خراش های عمیق شود و فرار کند. حتی بدتر اینکه، اگر احساس کند نمی تواند فرارکند، ممکن است به کودک لگد بزند و او را گاز بگیرد.

8- از آنجا که خرگوش ها ذاتاً ترسو هستند، نه از صدای بلند و غیر منتظره و نه از تعقیب در اطراف خانه یا باغ لذت نمی برند، چرا که تصور می کند در حال شکار شدن هستند. کودکان کوچک غیرقابل پیش بینی، پر سر و صدا و علاقه به تعقیب چیزهایی هستند که حرکت می کنند، بنابراین یک بار دیگر می توانید ببینید که یک خرگوش حیوان خانگی خوبی برای یک کودک خردسال نیست.

خرگوش ها از پشت پای بسیار قوی و پنجه های بسیار تیز خود استفاده می کنند تا فرار کنند و اگر موفق نشوند با دندان های تیز و قدرتمند خود گاز می گیرند و همه این ها تلاش ناامیدانه ای برای فرار است.

متأسفانه، بسیاری از خرگوش ها به دلیل گاز گرفتن یا چنپ زدن به کودک، یوتانیاز شده اند، در حالی که واقعاً تقصیر خرگوش ها نبوده است.

خرگوش فقط کاری را انجام می داد که به طور طبیعی در غریزه اش است و از خودش محافظت می کند.

همچنین سالانه تعداد زیادی از خرگوش ها به دلیل گاز گرفتن، چنگ یا لگد زدن به بچه های رها می شوند.

پس بهتر است قبل از اقدام برای نگهداری از خرگوش به عنوان پت و حیوان خانگی برای کودک خود، همه جوانب را در نظر بگیرید و از آسیب رساندن به حیوان و کودک خود جلوگیری نمایید.

پت شاپ آنلاین شهرپت

 

۱ نظر

  1. ممنون مفید بود و در تصمیم گیری کمکون کرد.

ثبت نظر

برای ثبت نظر ابتدا ثبت نام کنید یا وارد سایت شوید